- Ser fram til å åpne en vei som vi vet er svært etterlengtet

Publisert Sist oppdatert

Syv år etter at daværende varaordfører Jan Erik Tønnesland (Ap), ordfører i Songdalen Johnny Greibesland (Sp) og ordfører i Kristiansand Harald Furre (H) var i møte med kommunaldepartementet og samferdselsdepartementet for å få fortgang i regulering og trasevalg for ny firefelts motorvei vestover fra Grauthelleren i november 2015, ligger nå veien klar for å bli tatt i bruk av bilistene.

Erik Frogner (AF Gruppen), Johnny Solvik (Nye Veier), Samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) og Ingrid Dahl Hovland (Nye Veier AS) på Mjåvann industriområde under markeringen av byggestart for E39 fra Kristiansand til Ålgård, (Foto: Nicolai Prebensen)

- Den nye veien åpnes til planlagt tid, og vi holder kostnadsrammene, sier prosjektsjef i Nye Veier AS, Harald J. Solvik til N247.

Han presiserer at dato for åpning ikke er satt, men så snart sikkerhetsgodkjenning for tunellene er gitt fra Vegdirektoratet vil veien åpnes for de første fornøyde trafikantene.

- At sikkerheten blir vurdert utenfor egne rekker synes vi er betryggende, legger Solvik til.

- Ingen ventetid

Fire måneder etter nevnte møte, i mars 2016 ble det kjent at Nye Veier ønsket oppstart på ny E39 fra Kristiansand til Ålgård i løpet av 2018 og at den 19 kilometer lange strekningen fra Kristiansand vest til Mandal øst skulle bygges først. Totalt er planen å bygge 208 kilometer vei som den gang hadde et estimert kostnadsoverslag til 48 milliarder kroner.

- I dag er jeg veldig glad. Dette betyr mye for Søgne kommune, både for næringslivet og for fremtidig tilflytting til kommunen. Uansett hva som ellers skjer var dette viktig å få på plass, sa daværende ordfører i Søgne Astrid Hilde til N247 i 2016.

- Etter gode, men krevende prosesser med omgivelsene og myndigheter om hvor veien skulle ligge frem til reguleringsplanene ble vedtatt sommeren 2017, kunne Nye Veier umiddelbart beslutte å sette i gang konkurransen med å få valgt den beste entreprenøren. Det var altså ingen ventetid når det gjelder finansiering eller andre forhold. Dette er en positiv faktor som følger av de mulighetene Nye Veier AS ble gitt av Stortinget ved etableringen i 2015-16, utdyper Solvik.

Kontraktstildeling og byggestart

I juli 2018 ble det kjent at det var AF Gruppen med underleverandører Kruse Smith Entreprenør AS og Norconsult AS som ble tildelt kontrakt for bygging av ny vei til er estimert verdi av 4,5 milliarder kroner.

Det ble samtidig opplyst at strekningen som skulle bygges innbefatter det som blir Sørlandets lengste biltunell: Søgnetunellen med en lengde på i overkant av 4.000 meter og ny bro med lenge 550 meter over Trysfjorden.

I oktober samme år ble byggestart markert med blant andre daværende samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) til stede på Mjåvann industriområde.

Industriområdene Lohnelier og Mjåvann

Allerede tidlig i planleggingsfasen kom det sterke ønsker fra Songdalen kommune og Mjåvann industriområde om en direkte avkjørsel fra den nye veien og inn i industriområdet. Dette ønsket initierte et samarbeid mellom Songdalen kommune, Mjåvann industriområde, Kristiansand kommune og daværende Vest-Agder fylkeskommune. En ny adkomstvei til industriområdet hadde da en prosjektkostnad på cirka 70 millioner kroner, og da fylkesutvalget i desember 2018 vedtok å gå inn med 34,85 millioner som sin del av finansieringen, ble det klart at denne viktige adkomstveien skulle bli realisert.

- Ny vei avgjørende for nyetableringer

Tidlig i 2019 ble det også klart at Lohnelier industriområde ønsket en direkte avkjøring til det nye næringsområdet nord for ny E39 i stedet for at en bro over motorveien skulle binde de to områdene sammen. I en god prosess mellom alle berørte parter ble også dette løst, og i dag ligget den såkalte «TT-veien» ferdig for transport til og fra industriområdet nord for veien.

Betydelig utvidelse av næringsareal

I slutten av mai 2019 markerte Nye Veier og AF Gruppen at én million kubikkmeter fjell var flyttet i anleggsområdet.

Den 19 kilometer lange firefelts motorveien mellom Kristiansand og Holum inneholder 46 store konstruksjoner. I juni 2019 var det gjennomslag i prosjektets første tunell, Mjåvannsheitunellen, en hendelse som ble markert med blant andre de to ordførerne Johnny Greibesland og Harald Furre til stede.

Ordførerne Harald Furre og Johnny Greibesland får instrukser av tunnelbas Jan Erik Nergaard før de avfyrer dynamittsalva som gir gjennomslag på nye E39 Mjåvannsheitunnelen. (Foto: Nicolai Prebensen)

Viktig for miljøet

To andre store konstruksjoner ble bygget på en helt spesiell måte. Det gjelder broa over Rossevann og broa over Søgneelva og to kryssende veier ved Monan.

Disse to broene ble bygget etter metoden som kalles Incremental Launching Method (ILM). Prosessen består i at all støpning foretas i en faststående «fabrikk» på den ene siden av rommet den ferdige broa skal bygges over, og ferdige elementer skyves så av store jekker fremover mot landingssiden. De to parallelle broene over Rossevann har en lengde på 160 meter og består av elementer hver med 30 meters lengde.

- Med denne metoden vil eventuelt søl av sement eller betong skje inne på land hvor entreprenøren lett kan kontrollere og ta hånd om dette, og vi får ikke noe søl over drikkevannskilden Rossevann, sa prosjektleder fra Kruse Smith, Asbjørn Stålesen til N247.

Samme metode ble benyttet på Monan, her var den primære hensikten med å benytte ILM å ikke forstyrre eksisterende trafikk på gamle E39 og på Toftelandsveien.

De røde brokassene som skimtes til høyre i bildet er nesepartiet til brosegmentene som ved hjelp av jekker skyves ut fra fabrikken på vestsiden av Rossevann og etter hvert som lanseringen skrider frem legger seg på plass oppe på søylene som er støpt på begge sider av vannet. (Foto: Nicolai Prebensen)

I oktober 2020 fikk N247 anledning til å gå over Rossevannsbroa som da var ferdig støpt.

Sørlandets lengste biltunnel

Samtidig som entreprenøren bygget broer og veistrekninger mellom broene, var andre arbeidslag i full sving med å drive tuneller. I løpet av oktober ble begge de to løpene i den over fire kilometer lange Søgnetunnelen åpnet fra øst til vest etter at siste salve ble sprengt i østgående løp 19. oktober. Driving av tunnelen startet i april 2019, men som prosjektsjef i Nye Veier, Harald Solvik la vekt på etter at siste salve var markert med et stort oppbud av ansatte og inviterte gjester, gjenstod fremdeles mye arbeid inne i de to fire kilometer lange løpene før de var klare for å ta unna trafikken på en ny motorvei.

N247 var med Nye Veier på en kjøretur gjennom Søgnetunellen i januar 2021. Da pågikk asfaltering i løpet for vestgående trafikk samtidig som arbeid med tunellens indre infrastruktur og sikkerhets- og styringssystemer var under arbeid.

Søgnetunellen fra vest ved Tverråna. (Foto: AF Gruppen).

Første offisielle åpning i prosjektet

9. juli 2021 ble en merkedag i det store utbyggingsprosjektet, og ikke minst ville beboerne langs Eikestølveien i Søgne markere denne dagen. Da ble rundt 750 meter med ny fylkesvei knyttet til det store motorveiprosjektet åpnet for trafikk. Nye rundkjøringer og ny vei under motorveien fra gamle E39 inn til Eikestølveien ble åpnet for normal trafikk etter at adkomsten for de lokale beboerne i lang tid hadde gått i midlertidige traseer.

- Jeg er overveldet over denne mobiliseringen og at så mange uttrykker at de er fornøyd med veien, og er glad for at AF Gruppens arbeid og mannskapene på stedet får velfortjent skryt. Vi i Nye Veier er også veldig godt fornøyd med resultatet, uttalte prosjektsjef Harald Solvik til N247 etter at det som var den første delen av offentlig vei i det store prosjektet var satt i trafikk.

I november samme år fikk publikum anledning til å få et større innblikk i det store prosjektet da Nye Veier inviterte til prøvetur på den nye veien og rundt 500 interesserte var med på bussturer i deler av traseen mellom Søgnetunnelen og Trysfjordbroa. (Foto: Jon Aamodt).

- Ikke bare et veikryss

Langs en 19 kilometer lang veistrekning må det nødvendigvis bygges noen veikryss. I den politiske behandlingen av ny arealplan for Kristiansand kommune har det vært lagt vekt på å legge til rette for tilstrekkelige arealer for næringsutvikling ved av- og påkjøringer til motorveien gjennom kommunen. Samarbeidet som har vært mellom Nye Veier, kommune, fylkeskommune og industriområdene har også lagt til rette for gode kommunikasjonsløsninger til og fra industriområdene.

Nye Veier legger til at det i tillegg til alt dette også legges stor vekt på øvrige servicefunksjoner relatert til trafikken som skal gå på veien når den står ferdig.

- Vi ønsker derfor å etablere døgnhvileplass for tunge kjøretøy i kryssområdet ved Lohnelier, og at det etableres og driftes veiserviceanlegg med ulike tjenestetilbud og infrastruktur for både tunge kjøretøy og andre veifarende. Kjøre- og hviletidsbestemmelsene pålegger sjåførene som kjører tunge biler til å ta pauser og hvile tilstrekkelig lenge til å få en normal søvnperiode. Uthvilte sjåfører er viktig for trafikksikkerheten. Det skal legges til rette for at sjåførene har gode arbeidsforhold, også når de ikke er på selve veien, sa prosjektsjef Harald J. Solvik til N247 sommeren 2021.

- Anlegget skal etableres og drives med bærekraft og miljø som et sentralt fokus. Nye Veier er opptatt av at det er god ladeinfrastruktur i tilknytning til veiserviceanleggene, både i forhold til antall ladepunkter og tilgang til hurtig- og lynladning av el-kjøretøy. Vi skal sørge for at det er tilstrekkelig tilgang til strøm inn til anlegget, sier Nils Bernt Rinde, senior kommunikasjonsrådgiver i Nye Veier til N247. (Foto: Jon Aamodt).

I mai 2022 ble selskapet St1 som driver Shell-stasjonene tildelt kontrakt for etablering og drift av døgnhvileplass og serviceanlegg på Lohnelier. Døgnhvileplassen skal etter planen åpnes i mars 2023 og servicestasjonen i april.

I tillegg har også Statens Vegvesen tidligere gitt signaler om at de ønsker å etablere en sambruksstasjon og flytte en kontrollhall til Lohnelier. Etaten har tidligere i en utredning skrevet at de antar dette kan skje i perioden 2023-2025.

Lohnelier kryss. På de ferdig planerte områdene til venstre i bildet skal serviceanlegg med døgnhvileplass etableres. Tomt tiltenkt Statens vegvesen er til venstre for «TT-veien» som går parallelt med ny E39 nord for denne og inn i nordre del av Lohnelier industriområde. (Foto: AF Gruppen).

537 meter lang og 24 meter bred

Det er dimensjonene på veien på den nye firefelts motorveibroa som krysser Trysfjorden og som ble koplet sammen i februar 2022.

100 år etter at den håndlagde broa «Knuden» ble åpnet har underleverandør Kruse Smith AS bygget sin største konstruksjon noensinne, og i følge entreprenøren er det brukt 130 årsverk på byggeprosessen. Av materiell er det medgått rundt 18.000 kubikkmeter betong og 4.000 tonn stål til armering. Søylene under broa er 12 ganger seks meter på det bredeste og ni ganger seks meter på det smaleste.

Da N247 sammen med prosjektsjef Harald Solvik prøvekjørte den nye veien i juni 2022, var det fremdeles arbeid i terrenget øst for Monan og med motorveibro og ramper øst for Monankrysset.

Når det om kort tid settes trafikk på veien er det etter at alle sikkerhetsrutiner er testet, Veitrafikksentralen har øvd og testet sine systemer og også nødetatene har fått prøve seg i de nye konstruksjonene på motorveien med fartsgrense 110 km/t.

- Frem til nå er det arbeidet over 3,3 millioner arbeidstimer i prosjektet av dyktige fagfolk som har lagt igjen stolthet og flid i håndverket sitt. Vi har ingen alvorlige personskader med varige mén. Tre hendelser har skapt behov for å være borte fra jobben en kort periode. Det betyr mye for oss at arbeidet foregår på en trygg måte, sier Harald J. Solvik. (Foto: Jon Aamodt).

- Nye Veier ser fram til å åpne en vei som vi vet er svært etterlengtet. Vi får et tettere bo- og arbeidsmarked. Den nye veien gir spart reisetid som vil merkes godt i hverdagen for de som bruker veien ofte. Folk får mer igjen av hverdagen når reisetiden kortes ned. Det blir en moderne og fin vei som ikke minst vil bety mye for trafikksikkerheten.

- Siden vi med kommende veiåpning fullfører aksen Mandal - Kristiansand tror jeg vi kan få en enda sterkere effekt av å smelte sammen Mandal og Kristiansand, enn tilsvarende for Grimstad/Lillesand og Kristiansand etter at firefelts E18 åpnet i 2009. Trafikantene vil oppleve at det å komme sikkert frem til planlagt tid skjer mye oftere enn før, og samfunnet sparer liv, sier prosjektsjefen til N247.

Videre mot øst og vest

Mot vest bindes den 19 kilometer lange strekningen sammen med tilsvarende vei frem mot Mandalskrysset. Denne syv kilometer lange strekningen ble åpnet allerede i desember 2021 som den første delstrekningen i motorveiprosjektet Kristiansand til Ålgård.

Nylig ble det kjent at Nye Veier sikter mot å lyse ut konkurranse om neste delstrekning vestover i 2023. Tidligere planer indikerte utlysning av 25 nye kilometer vestover allerede i 2022, men endringer i kostnadsbildet har ført til at Nye Veier i første omgang ønsker å bygge rundt 10 kilometer av strekningen, og det er denne første delen som planlegges utlyst neste år.

Når strekningen fra Grauthelleren og vestover åpnes nå om kort tid blir dette med en midlertidig avkjøring i Grauthelleren. Først i 2023 vil filer for direkte av- og påkjøring fra eksisterende vei til ny motorvei være klare for å bli tatt i bruk. Samtidig har Nye Veier også «tjuvstartet» på Ytre ringvei. Det bygges nå to broer inn mot det som blir en fremtidig portal for innkjøring i tunellene som skal føre motorveien videre mot øst og frem til Vige, like vest for Varoddbroa. Reguleringsplan for Ytre ringvei oversendes til politisk førstegangsbehandling i oktober og forventes å kunne bli vedtatt før sommeren 2023.

Powered by Labrador CMS