Tørrskodd over Trysfjorden

Publisert

De to broseksjonene som bygges fra øst- og vestsiden av Trysfjorden ble torsdag koplet sammen til det som skal bli den nye Trysfjordbroa. Det betyr at det nå er mulig å krysse fjorden tørrskodd på den 537 meter lange broa som rager 60 meter over vannspeilet i fjorden under. Når veibanen oppå broa er ferdig bygget vil den ha en bredde på 24 meter og gi plass for en firefelts motorvei med fartsgrense 110 kilometer i timen. Broa er én av i alt 46 konstruksjoner som bygges på den 19 kilometer lange motorveien fra Kristiansand vest til Mandal øst. 
Oktober 2018
Kontraktsignering mellom Nye Veier og entreprenør AF Gruppen i oktober 2020 markerte starten på det 19 kilometer lange motorveiprosjektet som etter planen skal åpnes for trafikk høsten 2022. 
Som underleverandør var det Kristiansandsbedriften Kruse Smith som fikk oppdrag med bygging av broer, herunder Trysfjordbroa, og ett år senere var støping av de to tårnene godt i gang. 
Store dimensjoner
Den nye Trysfjordbroa er bygget som en tett konstruksjon, hvor alt overvann skal samles opp og ledes til rensebasseng på østsiden av brua. Når konstruksjonen er ferdig vil det ha medgått nesten 18.000 kubikkmeter betong, og 4.000 tonn stål til armering. Søylene under broa er 12 ganger seks meter på det bredeste og ni ganger seks meter på det smaleste. I alt regner entreprenøren med at det går rundt 130 årsverk til å bygge broa. 

Artikkelen fortsetter under bildet.
- Trysfjordbroa er den største enkeltkonstruksjonen Kruse Smith noensinne har bygget, og det er selvsagt ekstra gøy at det skjer i vårt hjemmeområde. Det er mange ansatte i Kruse Smith som kjenner på en stolthet over å ha vært med på dette gigantprosjektet, sier Finn-Erik Espegren, avdelingsleder konstruksjon i Kruse Smith Anlegg, entreprenørselskapet som bygger broa. (Foto: Jon Aamodt). Gjenstår arbeid Selv om det nå er mulig å ta seg tørrskodd over Trysfjorden, gjenstår fremdeles mye arbeid før broa sammen med resten av den 19 kilometer lange strekningen åpnes for trafikk. Det skal bygges veibane oppå broa, kantrekke skal på plass, tekniske innretninger inne i og oppe på broa skal installeres, og veibanen skal koples til veien inne på land øst og vest for broa.  - I år er det akkurat 100 år siden den håndlagde broa «Knuden» ble åpnet, minnet Nye Veiers prosjektsjef, Harald Solvik om. Samtidig la han til at broa og veien som nå bygges, er beregnet for fremtidens trafikk og forhåpentligvis vil gjøre tjeneste minst like lenge som den 100 år gamle konstruksjonen like ved den nye broas østlige landingspunkt.  Bildet under: Det siste «gapet» i den nye Trysfjordbroa ble støpt torsdag ettermiddag da arbeidslagene fra øst og vest møttes 60 meter over Trysfjorden. (Foto: Jon Aamodt).
Det mangler fremdeles noe arbeid før det er mulig å kjøre fra terrenget og inn på broa. I bakgrunnen Lindelitunellen som fører veien videre mot Lohnelierkrysset. (Foto: Jon Aamodt)
Prosjektsjef i Nye Veier, Harald J. Solvik markerer sammenkoplingen sammen med prosjektledere Olav Groven fra AF Gruppen og Finn-Erik Espegren fra Kruse Smith AS. (Foto: Jon Aamodt)
Powered by Labrador CMS