Det settes av to millioner kroner til planlegging av gang- og sykkelvei mellom Tangvall og Brennåsen i 2025.

– Ikke mye igjen når Gartnerløkka og Kjos-krysset tar det meste av pengene

Tidligere i februar ble ni nye bomstasjoner satt i drift rundt Kristiansand sentrum og Sørlandsparken. I juni 2024 økte bomsatsene med rundt 25 prosent. Nå viser det seg at lite av bompengene som betales inn, tilfaller Søgne og Songdalen de neste årene, ifølge handlingsprogrammet for 2025.

Kun 2 millioner kroner er satt av til Søgne og Songdalen for å planlegge et prosjekt som per i dag er prioritert som nummer 31.

Fredag ettermiddag var flere fylkes- og kommunepolitikere samlet i fylkestingssalen for et informasjonsmøte om byvekstavtalen. Avtalen skal sikre planlegging og finansiering av ulike prosjekter som hovedsakelig skal betales med bompenger.

Flere titalls politikere fra kommuner i Kristiansandsregionen var samlet for å få status på prosjekter som finansieres gjennom byvekstavtalen.

 Totalt har staten forpliktet seg til å finansiere 2,1 milliarder kroner fra 2024 til 2033, i tillegg til bompenger som skal innkreves over 15 år. De beregnede bruttoinntektene fra bompengene er anslått til omtrent 6,4 milliarder kroner i 2023-verdi.

Til tross for at innbyggerne i Søgne bidrar betydelig til bompengeinntektene, ser det ut til at kommunedelen får svært lite tilbake. 

Det eneste prosjektet i Søgne og Songdalen er prioritert som nummer 31, og det er usikkert om det er penger nok til at prosjektet kan bli gjennomført.

I møtet ble det informert om at flere prosjekter ikke vil kunne realiseres uten økte statlige rammer. Sekretariatsleder for Byvekstavtalen, Hans Munksgaard, understreket at en del prosjekter ikke lar seg gjennomføre uten mer statlig støtte.

Sekretariatsleder for Byvekstavtalen, Hans Munksgaard

Prosjektet i Søgne og Songdalen gjelder en ny sykkelvei mellom Tangvall og Brennåsen. Prosjektet er tidligere omtalt av N247, og i 2025 settes det av 2 millioner kroner til planlegging. 

Det settes heller ikke av midler til forbedring av undergangen ved Brennåsen, som ofte er stengt ved mye nedbør og oversvømmelse. 

Ny kollektivterminal på Tangvall er allerede finansiert og er ikke en del av handlingsprogrammet for 2025.

I kontrast til dette går store summer til prosjekter i Kristiansand sentrum, inkludert:

  • Ny Havnegate (400 millioner kroner)

  • Ny bussbro mellom Universitetet i Agder og sykehuset over Otra (580 millioner kroner)

  • Kjos-krysset (130 millioner kroner)

  • Sykkelekspressveier (640 millioner kroner)

  • Gartnerløkke-prosjektet (minst 4 milliarder kroner)

Ny bro over Otra og Havnegate skal bidra til raskere busstransport gjennom sentrum i det som omtales som en bussring.

Flere politikere fra mindre kommuner som Birkenes og Lillesand stilte spørsmål ved hvor rettferdig fordelingen av midler er. Mens Kristiansand sikrer seg milliardbeløp, er det uklart hvor mye som tilfaller øvrige kommuner eller bydeler utenfor sentrum.

Mange aktører skal mene noe om hva bompengene skal brukes på

Krav om rettferdig fordeling 

Tidligere ordfører i Birkenes, Gyro Heia (SP), uttrykte bekymring for at mindre kommuner ikke blir prioritert, noe flere i forsamlingen støttet. Hvordan disse bekymringene vil bli fulgt opp, er imidlertid fortsatt uklart.

Under presentasjonen påpekte sekretariatsleder for Byvekstavtalen, Hans Munksgaard, at statlig finansiering til prosjektene forutsetter at biltrafikken ikke øker, i tråd med det vedtatte nullvekstmålet. Han uttalte at dersom dette målet ikke nås, må nye tiltak vurderes for å «skru til» trafikkutviklingen. Dette utspillet ble utfordret av FrPs Steinar Bergstøl Andersen, leder av fylkeskommunens samferdselsutvalg, som ønsket en forklaring på hva dette konkret innebærer.

Kristiansands ordfører, Mathias Bernander(H), avbrøt diskusjonen og påpekte at slike tiltak må behandles politisk. Hverken han eller fylkesordfører ønsket derfor å gi Andersen et svar. Dermed ble det fortsatt uvisst hva som skjer dersom nullvekstmålet ikke nås.

Byvekstavtalen er en omfattende satsing på samferdsel i regionen, men mange lokalpolitikere mener fordelingen av midler er skjev. Flere mener det er vanskelig å få innbyggerne til å støtte avtalen.

Atle Aasen fra Søgne (KrF), medlem av Areal- og miljøutvalget i kommunen, er skuffet over at det ikke settes av mer midler til områder utenfor sentrum.

– Det er ikke mye igjen når Gartnerløkka og Kjos-krysset tar det meste av pengene, sier han til N247.

– Det er positivt at planleggingen av gang- og sykkelveien mellom Tangvall og Brennåsen igangsettes, men det burde vært satt av mer midler til gang- og sykkelprosjekter til skolene og til Stokkeland bru på Langenesveien, legger han til.

Fylkesordfører Arne Thomassen (H) sier regionen jobber for økt statlig finansiering av byvekstavtalen

Fylkesordfører Arne Thomassen (H) uttalte fredag at det jobbes mot statlige myndigheter for å få økte rammer til prosjektene og byvekstavtalen i Kristiansand

Relaterte saker:

Powered by Labrador CMS