Presenterte forslag til sykkelvei:
– Mye gjenbruk, ofte lettere å realisere
Et spennende forslag om sykkelvei på strekningen Tangvall til Brennåsen ble tirsdag ettermiddag presentert for politikere og byråkrater fra Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune. Det var Næringsforeningens lokalråd i Søgne som hadde invitert til informasjonsmøte om forslaget som innebærer en innovativ løsning med gjenbruk av deler av firefeltsveien for å få på plass sykkelvei mellom Tangvall og Brennåsen. Forslaget er utarbeidet av Asplan Viak etter et initiativ fra Næringsforeningen og lokalt næringsliv som også har finansiert de innledende arbeidene.
Leder av lokalrådet, Ole J. Bueklev pekte på at det i porteføljen til byvekstavtalen er antydet en kostnad på 640 millioner kroner for å etablere sykkelekspressvei fra Vollevannet til Kjos, mens bydelene Søgne og Songdalen ikke har blitt viet den samme oppmerksomheten. Langt nede på prioriteringslisten er det riktig nok lagt inn 50 millioner kroner til den aktuelle strekningen langs det som i dag er fylkesvei 439.
I lys av den pågående debatten om bompengesatser på nye E39, behovet for trafikksikker sykkelvei mellom bydelene Søgne og Songdalen og et tilbakevendende tema om gjenbruk og ressursutnyttelse, ble det fremlagte forslaget beskrevet som et «kinderegg som løser alle problemer».
Det ble videre trukket fra at det har blitt skissert prosjektstart for strekningen i 2025, og at dersom dagens forslag ble møtt med begeistring kan videre planlegging påbegynnes straks.
En første enkel skisse
I lokalene til Mur i Sør tirsdag ble det fra planleggerne pekt på at materiellet som legges frem nå er en enkel skisse som viser muligheter og utfordringer og at flere forhold må avklares i et videre arbeid.
Fra Tangvall er det skissert to mulige innganger til sykkelveien. Den kan ha sin begynnelse mellom rundkjøringene på Tangvall og Klepland, eller det kan benyttes eksisterende veier frem til Klepland og tilkopling til Fv439 like øst for Kleplandstunet. Tanken er at dagen to østgående felt reduseres til ett felt for biltrafikk, mens høyre felt separeres fra veien og gjøres til sykkelvei.
Ved Monan fortsetter sykkelveien under rampene til ny E39 samtidig som det legges en forbindelse inn til området for park and ride ved motorveien og kollektivtrafikken. Videre mot øst fortsetter sykkelveien mellom fylkesvei 439 og elva og krysser denne i egen bro før den føres frem til bussholdeplassen Volleberg vest. Videre er tanken at sykkelveien følger Rosselandsveien frem til eksisterende undergang på Rosseland.
Det vises også en alternativ trasé som fra Volleberg legges på vestsiden av Fv. 439 frem til Brennåsmoen. Ved dette alternativet oppnås en rettere strekning og brukerne unngår den ofte oversvømte kulverten ved Møllebekken.
– Veldig spennende
Fylkesordfører Arne Thomassen (H) sa i sin kommentar etter presentasjonen at han ser på forslaget som veldig spennende og noe som må spilles inn i porteføljen til byvekstavtalen.
– Mange forslag i porteføljen er ikke planlagt eller regulert. Med mye gjenbruk blir planer ofte lettere å realisere, påpekte Thomassen og roste initiativtakerne for en god jobb.
– Et godt initiativ som er verdt å gå videre med, kommenterte Kenneth Mørk (Ap) samtidig som han pekte på at det også vil ligge både utfordringer og muligheter i en videre prosess.
Tilsvarende kommentarer ble også fremført at Petter Benestad (V) og Atle Aasen (KrF) som begge heier på initiativet. Også øvrige politikere omtalte forslaget som en glimrende ide og et viktig trafikksikkerhetstiltak som bør løftes frem.
– Et prosjekt det bare er å løfte frem, konkluderte Roy Fardal (PP).
– Bra initiativ
Kristiansand kommunes Plan- og bygningssjef, Venke Moe karakteriserte forslaget som et spennende prosjekt som kan være med på å knytte boligfeltene i Søgne og Songdalen tettere sammen.
– Fylket og kommunen må se på strekningen sammen. Det er noe krevende terreng, men vi må se på muligheter, uttalte Moe og omtalte forslaget som et bra initiativ.