Settes i drift mandag: Her er prosjektene og kostnadene bilistene må betale

Publisert Sist oppdatert

Mandag settes de ni nye bomstasjonene i drift i Kristiansand, noe som bringer det totale antallet bomstasjoner i byen opp til 14, melder Kristiansand kommune.

For etableringen av de nye bomstasjonene er det satt av 49 millioner kroner i budsjettet til byvekstavtalen for 2025.

Den første bomstasjonen bilister fra Søgne og Songdalen vil møte blir ved E39 Fidjane. 

Bilister vil i løpet av én time kun betale for én passering, uavhengig av hvor mange bomstasjoner som krysses. Inntektene fra bomstasjonene skal finansiere ulike prosjekter knyttet til byvekstavtalen. Det betales maksimalt for 50 passeringer per kalendermåned per kjøretøy i bomringen.

Etableringen av de nye bomstasjonene har skapt stor debatt. Flere har reagert på plasseringen og det faktum at bilister på Tinnheia og Hellemyr må betale bompenger for å handle i lokalområdet sitt.

Også etableringen av fire nye bomstasjoner rundt Sørlandsparken har skapt stor diskusjon.

Henning Andreas Lislevand, styreleder i Sørlandsparken Næringsforening har til flere medier uttalt at han tror flere ansatte i handelsparken må vurdere jobbene sine. 

Lislevand uttalte i november til Nettavisen at bomstasjonen har vært den store snakkisen blant deres ansatte det siste året.

– Siden Sørlandsparken har lengre åpningstider enn butikkene i Kvadraturen i Kristiansand sentrum, så har parken flere deltidsansatte som kanskje vil få utfordringer med økonomien, uttalte han og la til:   

– Det er flere deltidsansatte som kanskje må vurdere sine jobber, dersom kostnadene blir for store til å kunne stå i det.

Fylkesordfører Arne Thomassen (H) uttaler følgende til byvekstavtalens egne nettsider om behovet for flere bomstasjoner: 

– Fordi alternativet til bompengeinnkreving er verre. Det vil bety lengre bilkøer inn og ut av Kristiansand, sentrumsgater som pakkes med biler, trengsel og dårligere luftkvalitet. Det blir også mindre penger til kollektivftransport og trafikksikkerhetstiltak. Bompenger blir det minste av to onder.

Byvekstavtalen

Kjoskrysset

Byvekstavtalen har en total verdi på 2,1 milliarder kroner fra 2024 til 2033 som staten har forpliktet seg til å finansiere. I tillegg kommer midlene fra bompengene, som skal finansieres innenfor en innkrevingstid på 15 år. Brutto bompengeinntekter er beregnet til om lag 6,4 milliarder kroner i 2023-verdi.

Det overordnede målet med byvekstavtalen er å redusere klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy. Dette skal oppnås gjennom effektiv arealbruk og ved å sikre at all fremtidig vekst i persontransport skjer via kollektivtransport, sykling og gange. Avtalen innebærer at regionen forplikter seg til nullvekstmålet, som betyr en forpliktelse til å unngå økning i personbiltrafikk.

Stortinget har vedtatt en forutsetning om at det ikke skal være trafikkvekst gjennom bomstasjonene i løpet av innkrevingstiden.

Prosjekter i byvekstavtalen

Ny havnegate sett fra fergeterminalen

Flere prosjekter er allerede påbegynt. Blant de mest sentrale finner vi utbyggingen fra Gartnerløkka til Kolsdalen og kryssforbedringer ved Kjoskrysset, der Langenesveien og Vågsbygdveien møtes. I tillegg har styringsgruppen bevilget fem millioner kroner til byggingen av en ny kollektivterminal på Tangvall, som skal igangsettes i år. Et annet konkret prosjekt er ny Havnegate, men Gartnerløkka må ferdigstilles før arbeidet med Havnegata kan påbegynnes.

Den vedtatte porteføljen omfatter flere tiltak, og handlingsprogrammet skal rulleres årlig. 

Les mer om alle prosjektene her

Prioritert portefølje av prosjekter i handlingsprogrammet 2025-2029:

Powered by Labrador CMS