Tørrskodd over Trysfjorden
De to broseksjonene som bygges fra øst- og vestsiden av Trysfjorden ble torsdag koplet sammen til det som skal bli den nye Trysfjordbroa. Det betyr at det nå er mulig å krysse fjorden tørrskodd på den 537 meter lange broa som rager 60 meter over vannspeilet i fjorden under. Når veibanen oppå broa er ferdig bygget vil den ha en bredde på 24 meter og gi plass for en firefelts motorvei med fartsgrense 110 kilometer i timen. Broa er én av i alt 46 konstruksjoner som bygges på den 19 kilometer lange motorveien fra Kristiansand vest til Mandal øst.
Oktober 2018
Kontraktsignering mellom Nye Veier og entreprenør AF Gruppen i oktober 2020 markerte starten på det 19 kilometer lange motorveiprosjektet som etter planen skal åpnes for trafikk høsten 2022.
Som underleverandør var det Kristiansandsbedriften Kruse Smith som fikk oppdrag med bygging av broer, herunder Trysfjordbroa, og ett år senere var støping av de to tårnene godt i gang.
Store dimensjoner
Den nye Trysfjordbroa er bygget som en tett konstruksjon, hvor alt overvann skal samles opp og ledes til rensebasseng på østsiden av brua. Når konstruksjonen er ferdig vil det ha medgått nesten 18.000 kubikkmeter betong, og 4.000 tonn stål til armering. Søylene under broa er 12 ganger seks meter på det bredeste og ni ganger seks meter på det smaleste. I alt regner entreprenøren med at det går rundt 130 årsverk til å bygge broa.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Det mangler fremdeles noe arbeid før det er mulig å kjøre fra terrenget og inn på broa. I bakgrunnen Lindelitunellen som fører veien videre mot Lohnelierkrysset. (Foto: Jon Aamodt)
Prosjektsjef i Nye Veier, Harald J. Solvik markerer sammenkoplingen sammen med prosjektledere Olav Groven fra AF Gruppen og Finn-Erik Espegren fra Kruse Smith AS. (Foto: Jon Aamodt)