- Ny vei avgjørende for nyetableringer

Publisert

Samtidig som ny trafikksikker firefelts motorvei fra Grauthelleren i Kristiansand til Døle Bru i Lindesnes kommune åpner om kort tid, slippes også trafikk inn på den nye adkomstveien fra Grauthelleren inn til Mjåvann industriområde. 
Denne nye adkomsten har blitt til gjennom et samarbeide der kommunen, fylkeskommunen, industriområdet og Nye Veier alle har levert sine bidrag. Kampen om å få realisert en direkte avkjørsel fra nye E39 inn til det sentrale industriområdet i Kristiansand kommune startet imidlertid allerede da en ny vei var på planleggingsstadiet og før Nye Veier kom inn i bildet. 
- I dag får jeg tilbakemeldinger fra involverte som husker spesielt et bilde jeg benyttet under argumentasjonen for at adkomsten måtte bygges samtidig med ny motorvei. «Bare ett skudd i børsa», var teksten i bildet, og poenget var å understreke at en ny adkomst måtte bygges samtidig med motorveien. Dersom dette ikke skjedde, ville en slik ny adkomst aldri bli realisert, sier Andre Kjetså fra Mjåvann industriområde når han sammen med prosjektsjef i Nye Veier, Harald J. Solvik prøvekjører den nye veien inn til industriområdet før veien åpnes for trafikk. 
Spleiselag
Da det ble klart at det var Nye Veier som skulle bygge ut motorvei fra Kristiansand til Ålgård i Rogaland var det fremdeles forhold i reguleringsplaner som ikke var avklart, men i følge Solvik ble E39 og veien til Mjåvann tidlig sett i sammenheng, og etablering av adkomstveien ble lagt inn som en opsjon i kontrakten med AF Gruppen som skulle bygge motorveien. 
- I reguleringsplanarbeidet Nye Veier startet i 2016 kastet vi oss rundt og fikk innarbeidet veiløsningen i E39-planen. Vi gjennomførte en god og rekordrask konsekvensutredning og fikk lagt et godt grunnlag for kommunenes godkjenning av planen i 2017. Konkurransegrunnlaget vi sendte ut i entreprenørmarkedet valgte vi helt bevisst å innrette slik at det skulle bli en positiv mulighet under veibyggingen, og dermed legge til rette for at det skulle bli et rimelig prisnivå. 
- Det at entreprenøren kunne utnytte traseen til Mjåvann til egen tilkomst og transport, samt benytte overskytende masser fra motorveien, gjorde bygging av adkomstveien gunstig. Tilbudene vi fikk bekreftet de reduserte kostnadene til byggingen. Etter at fylkeskommunen gav klarsignal for finansiering kunne opsjonen utløses, og vi har etter forholdene fått en rimelig vei inn til Mjåvann, sier Solvik. 
- Nye Veiers andel har vært at vi har tatt alle de prosjektadministrative kostnadene, tilføyer han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ny adkomstvei til Mjåvann industriområde åpnes samtidig med ny firefelts E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst. (Foto: Nye Veier/AF Gruppen).
Analysen som ble avgjørende
I den innledende fasen med å etablere spleiselaget, var daværende ordfører i Songdalen, Johnny Greibesland (Sp) sammen med kommunens rådmann, Kjell A. Kristiansen effektive pådrivere for å få på plass nødvendig finansiering. 
Kjetså legger til at det var etter gjennomføringen av en samfunnsøkonomisk analyse etablering av adkomstveien ble tatt på alvor i miljøet utenfor industriområdet. 
- Denne analysen viste at om veien hadde en kostnad under 250 millioner kroner ville den kunne forsvares i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Selv hadde vi et estimat om en pris rundt 100 millioner, sier Kjetså om veien som trolig ender med en pris rundt 55-60 millioner etter at Nye Veier for egen regning altså har dekket rigg- og administrative kostnader. 
Kjetså legger også til at industriområdet selv har gått inn med 12 millioner kroner i veiprosjektet og at samtlige bedrifter på Mjåvann har vært med på spleiselaget. 
- Det at bedriftene har vært med å finansiere en ny vei tenker vi også fører til at de føler et større eierskap til området, utdyper Kjetså. 
- Avgjørende for nyetableringer
- Uten ny vei ville Mjåvann industriområde stoppet opp. Veien betyr alt, og vi har hatt en markant økning av nyetableringer etter at bygging av ny adkomst direkte fra motorveien ble besluttet. Med det tempoet vi ser for oss nå vil hele det regulerte området, som i dag har et restareal på rundt 250 mål, være solgt ut innen 2030. Da vil vi trolig også ha passert 3.000 ansatte i industriområdet, sier Kjetså. 
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ny avkjørsel til Mjåvann industriområde starter i rundkjøringen nord for E39 og går parallelt med den nye motorveien før den svinger til høyre inn mot industriområdet. (Foto: Nye Veier/AF Gruppen).
Industriområdet Mjåvann med en kjøretid til havn og sentrum på kun åtte minutter med ny vei, har siden oppstarten i 1975 blitt utvidet i flere etapper. Over 100 selskaper sysselsetter i dag mer enn 2.000 arbeidstakere, og ytterligere utvidelser er allerede under planlegging. 
Fremtidsrettet
- Det arbeides nå med fire områder i randsonen av Mjåvann. I to av disse samarbeider vi  med Nye Veier og ser på muligheten for deponi av masser fra Ytre ringvei. Vi mener det er realistisk med en samlet utvidelse på 250 mål, men dette er arealer som trolig ikke vil være klare for utbyggere før i 2030, utdyper Kjetså. 
Med utvidet areal og ny adkomstvei til industriområdet på plass er utviklerne av Mjåvann spesielt opptatt av å kunne tilby tilstrekkelig elektrisk kraft til nyetableringer. En ny 132 kV-linje fra Kulia til Vallemoen er under planlegging og vil trolig bli lagt tett på Mjåvann. 
- Den vil kunne gi mulighet for virksomheter som trenger mye kraft, og med offentlig målsetting om utslippsreduksjon og fossilfri transport mener vi det bør legges til rette for etablering av energistasjon for nyttekjøretøy her på Mjåvann, sier Andre Kjetså til N247. 
Andre Kjetså og Harald Solvik ved krysset der den nye adkomsten fra Grauthelleren møter Mjåvannsveien i et T-kryss på veien opp mot toppen av industriområdet. (Foto: Jon Aamodt)
Håndverkerhuset hvor seks bedrifter med rundt 125 ansatte holder til er blant de mange nye bedrifter som har etablert seg på Mjåvann industriområde i 2022. (Foto: Jon Aamodt)
Powered by Labrador CMS