Krav om nullutslippsløsning
Mot 15 stemmer (Sp 5, PP 2, FrP 5, FP 1 og Kleppelista 2) vedtok fylkestinget onsdag innstillingen fra fylkesutvalget om AKTs forutsetninger ved innhenting av nytt tilbud for å betjene kollektivtrafikk i skjærgården.
Likelydende sak har tidligere vært behandlet i Kristiansand kommune hvor også bystyret fattet tilsvarende vedtak. Forslaget som nå er vedtatt er i tre punkter og innebærer at
- Fylkestinget i Agder ber Agder kollektivtrafikk AS om å stille krav om tidsmessige fartøy med hensyn til sikkerhet passasjerbekvemmeligheter og universell utforming.
- Fylkestinget i Agder ber Agder kollektivtrafikk AS om å stille krav til nullutslippsløsning for rutene Kongshavn − Randøyane og Høllen − Ny Hellesund.
- Fylkestinget i Agder gir fylkeskommunedirektøren fullmakt til å inngå en finansieringsavtale med Kristiansand kommune, i tråd med føringer gitt i den politiske saken.
Ønsket å belyse kostnad
Mindretallet i saken støttet et endringsforslag til punkt to. Det var Christian Eikeland fra Folkets parti som fremmet forslaget som i korthet ville innebære at det skulle hentes inn alternative tilbud med enten dieseldrevne fartøy eller nullutslippsbåter.
Eikeland ønsket å få frem hvilke ulikheter i kostnader de to alternativene ville medføre før politikerne måtte ta stilling til krav om nullutslipp. Han mente videre at økte kostnader til det sjøgående kollektivtilbudet kunne føre til redusert tilbud og i ytterste konsekvens nedleggelse av tilbudene i skjærgården.
Forslaget fikk støtte fra Senterpartiet, FrP, PP og Kleppelista. Etter spørsmål fra fylkestingets representanter uttalte AKTs direktør Siv Wiken at erfaringer med elektrifisering av busser ikke gir noe signal om økte driftskostnader i seg selv når driften sees over en periode.
Med fylkestingets vedtak onsdag er saken endelig avgjort og vil være retningsgivende for AKTs videre arbeid med nye kontrakter for rutebåtene i skjærgården, herunder ruten fra Høllen til Borøya og Ny Hellesund fra 2025.