Vedtok elektriske ferger i Søgne og Randesund
Formannskapet vedtok enstemmig onsdag å be bystyret stille krav til Agder kollektivtrafikk (AKT) om tidsmessige hensyn til sikkerhet og universell utforming. I tillegg skal det stilles krav til «nullutslippsløsning samt å gi kommunedirektøren fullmakt til å inngå en finansieringsavtale med AKT i tråd med føringer gitt i saken.»
Det betyr at tilbydere av fergetjenester i Søgne og Randesund skal ved nye kontraktinngåelser i 2025 tilby frakt av passasjerer med elektriske ferger.
Representant Roy Fardal(PP) stilte spørsmål om «backupferge» kjørt på fossilt brennstoff, spesielt med tanke på isbryting om vinteren, noe direktør by- og stedsutvikling, Ragnar Evensen ville se nærmere på.
Evensen påpekte også at en slik løsning ville påføre kommunen større kostnader til passasjertrafikken, men starter arbeidet hvis bystyret kommer til samme vedtak som formannskapet 7. juni.
Tidsmessig var direktøren samt representant Terje Ø. Pettersen (H) også noe skeptiske til om tiltaket lot seg gjennomføre på halvannet år.
I denne artikkelen sier Stein Inge Dahn i Skagerrak Navigation til N247 at han var klar over at det er snakk om kontrakter på totalt 15 år.
– Vi trenger lang tid for å kunne nedskrive så store investeringer. Vi får sikkert mer informasjon om planene om ikke så lenge, sa han og la til at selskapet per i dag «går rundt», og får mange gode tilbakemeldinger på arbeidet de gjør.
I følge direktør Evensen vil kostnadene til å etablere strømforsyning til bryggene i Høllen og i Randesund beløpe seg til rundt 1,7 millioner kroner per brygge.