Se video av strekningen Kristiansand vest - Mandal øst. (Video: Rambøll - Sweco - Nye Veier AS)

- Når rundt 1.000 personer skal bygge vei, får det ringvirkninger lokalt og regionalt

  Nicolai Prebensen
  02. juni 2018
  18:09
- Opp mot 30 prosent av entreprisekostnaden tilfaller lokale og regionale leverandører og underentreprenører. På Kolomoen-Moelven utbyggingen betyr dette 500 millioner til en milliard kroner til lokale firma eksklusive merverdiavgift, sier prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier AS. Han har ansvaret for byggingen av ny E6 i Mjøsregionen.

E18 utbyggingen fra Grimstad til Kristiansand fikk enda større betydning for lokalsamfunnet.

- 33 prosent av omsetningen tilfalt lokale og regionale leverandører og entreprenører. Kontraktsummen var på 3,3 milliarder kroner, men ble overskredet. Utviklingen for samfunnet i området Lillesand-Grimstad overgikk alle forventede prognoser, sier utbyggingssjef for nye E39 Kristiansand vest - Mandal øst i Nye veier AS Harald J. Solvik.
 

Kontrakten til den første utbyggingen, Kristiansand vest til Mandal øst underskrives den 5. oktober og arbeidene vil igangsettes umiddelbart, i følge Solvik.

- Når et sted rundt 1.000 personer skal bygge denne veien vil det får store ringvirkninger for lokale og regionale leverandører, samt i samfunnet ellers. Bare på anlegget skal det sysselsettes mange underentreprenører, det blir behov for vedlikehold og reparasjonstjenester, verksted, overnattingstilbud, rengjøring og ikke minst vil det være behov for nyinnkjøp til veibyggingen, sier han videre.

Syv prosent lærlinger
Utbyggingssjefen nevner videre mat til anlegget, drivstoff, avfallshåndtering, prosjektet skal ha syv prosent lærlinger som vil kreve opplæring og kompetanse, og ikke minst vil regionen merke en økt reisevirksomhet med tog, buss, taxi og fly.

Artikkelen fortsetter under bildet.
E39-utbyggingen: Illustrasjonen viser Monan-krysset og videre inn i den fire kilometer lange tunnelen som starter på Klepland. (Illustrasjon: Sweco - Nye Veier AS).

- Indirekte effekter av kjempeprosjektet er at det skal holdes mange kurs og konferanser, mange vil ha behov for kortere eller lengre overnattingstilbud, og det vil også bli en økt etterspørsel etter kulturelle tilbud på fritiden til veibyggerne.

Mat
- I hele byggeperioden som er fire år vil det bli behov for mat til mannskapene. Tilreisende vil selvfølgelig ha behov for alle de tjenestene vi som bor i et område har til daglig, sier han.

Veiprosjektet har en totalentreprise på 3,9 milliarder kroner eksklusive merverdiavgift. Delstrekket skal så klart ultimo 2022.

Utbyggingssjef Harald J. Solvik under en befaring på Lohnelier i mai. (Foto: Nicolai Prebensen, arkiv)




Annonse

Publiseringsløsning levert av UENO      Om personvern på www.n247.no