- Viktigst å ivareta myke trafikanter

Publisert

Statens vegvesen har oversendt et utkast til reguleringsplan for del av Hølleveien til Søgne kommune.
- Det er et foreløpig forslag vi kan vise til i dag og vi vet at det vil komme et nytt revidert forslag om ikke veldig lenge, sier kommunens saksbehandler Anne Marit Tønnesland til N247. 
- Der vi er nå planlegges 1,15 kilometer sykkelvei med fortau, to nye underganger, en på 16 meter og en på 30 meter. Videre planlegger vi tre krysningspunkt, tre bussholdeplasser, to rundkjøringer og ny eller endret adkomstvei, passeringslomme og flere nye støyskjermer. Det er tenkt en ny rundkjøring ved rådhuset på Tangvall, men alt dette skal forhandles i en styringsgruppe satt ned av SAM-utvalget og når vi til slutt ender opp i en anleggsfase kan jeg ikke si noe om nå, sa prosjektleder Inger Ann Fidjestøl i Statens vegvesen til N247 i november 2017.
Gang- og sykkelvei sluker parkeringsplasser
Plankartet som nå foreligger viser en ny rundkjøring på Hølleveien like utenfor rådhuset. Her skal det også komme en ny undergang for myke trafikanter på vestsiden av Hølleveien. Tiltakene her berører området med parkeringsplasser like utenfor rådhuset og vil trolig føre til at plassene øst for rådhuset forsvinner. 
Som tidligere er det planlagt rundkjøring ved avkjøringen til Linnegrøvan. I dette området skal også undergangen for gang- og sykkelveien utbedres med en bedre løsning enn dagens bratte og krappe utforming. Vest for boligene langs Hølleveien planlegges en ny lokal oppsamlingsvei. Dette medfører at flere utkjøringer til Hølleveien vil bli blokkert. 
Tilrettelagt overgang
Ved Nygård skole planlegges en tilrettelagt overgang på Hølleveien.
- Hvordan denne skal tilrettelegges er ennå ikke avklart. Utformingen vet vi først når endelige byggeplaner foreligger. Det er ulike alternativer for å ivareta en trygg kryssing av veien. Muligens vet vi mer om dette når vi mottar en revidert plan fra vegvesenet, sier Tønnesland. 
Også ved bussholdeplassene like nord for krysset til Stauslandsveien er det planlagt en tilrettelagt overgang. I dag er dette en helt åpen veistrekning nær to veikryss hvor busspassasjerer må krysse fylkesveien. 
- Intensjonen med planen er i første rekke å ivareta gående og syklende, sier Tønnesland (bildet) og viser spesielt til de to undergangene som skal bygges. 
Hun legger til at oppsamlingsveien vest for bebyggelsen også skal lede gående og syklende til den nye tilrettelagte overgangen for å komme til og fra Nygård skole. Rundkjøringene ved Tangvall og ved Linnegrøvan ligger allerede inne i eksisterende planer, mens stengingen av flere utkjørsler til Hølleveien kommer som nye tiltak nå. 
Starter trolig bygging i 2019
Det er allerede signalisert en oppdatert plan. Tønnesland er noe usikker på når denne er klar, men håper den kan komme i løpet av en måneds tid. Planen skal deretter til politisk behandling før det fattes endelig vedtak om utforming. Det er tidligere signalisert oppstart av veiarbeidet høsten 2019.
Sist oppdatert 29.08.2018 klokken 18:01 av Jon Aamodt
- Planen skal ivareta gående og syklende, sier Anne Marit Tønnesland. Bildet viser hvordan skolebarn i dag krysser veien for å komme fra vestsiden av Hølleveien over til Nygård skole. (Foto: Arkiv: Jon Aamodt)
Området rundt Hølleveien fra Tangvall til Stauslandsveien som omfattes av reguleringsplanen. (Foto: Søgne kommune/Statens vegvesen)
Powered by Labrador CMS