– Fare for seilingstillatelsen for fullriggeren Sørlandet

Publisert Sist oppdatert

– Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet er avhengig av offentlig støtte i tillegg til egne inntekter for å bevare landsdelens smykke, og til tross for dette tilgodeser regjeringen skoleskipet Sørlandet alt for lite i forslaget til statsbudsjett for 2024. Søknaden om 22,5 millioner i ekstra tilskudd, ble til et engangstilskudd på fire millioner til vedlikehold. Det øker faren for at Sjøfartsdirektoratet ikke kan gi Sørlandet seilingstillatelser for nye fem år, skriver administrerende direktør Knut Arne Gjertsen i en pressemelding fredag ettermiddag.

Hovedutfordringene

Han skriver videre at hovedutfordringene skrogtilstand, fornyelse av stordekk, riggvedlikehold og oppgradering av stående rigg.

– Stiftelsen og datterselskapet A+ World Academy har lønnsom drift og foretar en god del av vedlikeholdet gjennom helårsdriften. Likevel er det ikke nok til å bevare verdens eldste seilende fullrigger og den mest originale av landets tre flotte seilskip, skriver Gjertsen.

Budsjettet for det kommende verkstedoppholdet er cirka 35 millioner kroner, og planlegges sammen med Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter. Stiftelsen har også søkt om støtte til vedlikeholdet fra fylkeskommunen og kommunen.

Slår to fluer i en smekk

– Når Sørlandet benytter Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter brukes de samme pengene to ganger og går til bevaring av to viktige kulturminner. Denne situasjonen er rett og slett vanskelig å forstå, avslutter han.

Powered by Labrador CMS