Prøvekjørt: E39 - Veien mot vest
- Vi har nå passert tre millioner arbeidstimer i prosjektet E39, ny trafikksikker firefelts motorvei fra Kristiansand vest til Mandal øst. Hvor mange timer som gjenstår er ikke beregnet, men jeg antar det kan ligge på rundt en halv million, sier prosjektsjef i Nye Veier, Harald J. Solvik til N247.
Det er onsdag ettermiddag, og sammen med Solvik kjører N247 vestover fra Grauthelleren på den nye veien. Det er fremdeles stor aktivitet i hele linja, og ikke alle strekninger er mulig å passere med en vanlig personbil. I Grauthellerkrysset godt synlig fra dagens vei er det stor aktivitet med terreng- og konstruksjonsarbeid. Selv om Nye Veier har varslet utsatt oppstart av Ytre ringvei, vil anleggsarbeidet rundt Grauthelleren pågå også etter at den 19 kilometer lange strekningen vestover er åpnet for trafikk høsten 2022.
Som tidligere omtalt gjøres forberedelser til ringveien samtidig med ferdigstillelsen av pågående arbeid i avkjøringen mot vest, det betyr at når veien åpnes i høst vil det være med en midlertidig avkjøring inn mot Kristiansand sentrum.
- Først når broene mot ringveien er ferdig våren 2023, vil trafikken mot Kristiansand kunne ta av direkte fra den nye motorveien uten å måtte gå gjennom rundkjøring for å fortsette inn mot sentrum, sier Solvik.
Bompenger
Vi fortsetter mot vest, passerer avkjøringen til den nye veien inn til Mjåvann industriområde, en vei som har blitt til etter et samarbeid mellom Nye Veier, Mjåvann industriområde, fylkeskommunen og kommunene Songdalen og Kristiansand. Med industriområdets beliggenhet, tett opp til den nye motorveien, er det ingen tvil om at denne avkjørselen vil ha stor betydning for virksomheten i industriområdet. Den nye fylkesveien gjør det videre mulig å få til gjennomgående kollektivtrafikk i industriområdet.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Fra Mjåvann og vestover mot Toftelandsveien arbeides det fremdeles med terrengarbeid, mens det meste av arbeidet med konstruksjoner på strekningen er fullført. Samtidig pågår arbeid med merking, sikkerhetstiltak, elektro og kommunikasjon. (Foto: Jon Aamodt).
Skilting for bompengeinnkreving er på plass i begge retninger, og innkreving vil skje mellom alle av- og påkjøringer til den nye veien slik at bilistene betaler for den delen av veien som benyttes til den aktuelle turen.
Én kilometer bro
Den nye firefeltsveien krysser Toftelandsveien, nåværende E39 og Søgneelva like øst for neste kryss ved Monan.
- Totalt har vi bygget cirka 1.000 løpemeter bro her i Monankrysset. Hovedtraseen krysser i to 400 meter lange ILM-broer, mens de to av- og påkjøringsrampene på sidene utgjør 200 meter brokonstruksjon hver, sier Solvik.
Artikkelen fortsetter under bildene.
Totalt én kilometer bro fordelt på fire broer, krysser Toftelandsveien, nåværende E39 og Søgneelva. Rampene for av- og påkjøring er under arbeid, bildet viser hva som skal til for å holde oppe konstruksjonen som er under støping. (Foto: Jon Aamodt).
Ved krysset på Monan legges til rette for park and ride, infrastruktur i bakken som muliggjør en senere etablering av ladestasjoner, og allerede nå er beplanting og grøntområder på plass. (Foto: Jon Aamodt).
Vestover fortsetter vi gjennom Søgnetunellen, to parallelle fire kilometer lange tuneller tar oss raskt mot Søgne vest. Underveis har vi allerede flere ganger passert røde og gule bommer som peker mot himmelen, og vi legger merke til at det ved disse punktene også er åpninger i konstruksjonene som skiller øst- og vestgående trafikk. Dette gir mulighet for å kjøre trafikk i begge regninger på den ene «halvdelen» av ny E39 ved planlagte aktiviteter knyttet til vedlikehold og drift, samt ved akutte hendelser, og det reduserer ulemper og reisetid for trafikanter når alternativet ellers vil være omkjøringsruter.
Artikkelen fortsetter under bildene.
- Her er det lagt til rette for at vi kan omdirigere trafikk ved vedlikehold eller ulykker der et tunelløp blir midlertidig stengt. Det er knyttet opp mot skilting, fartsgrenser og nødvendige signaler og informasjon til bilistene og gjør at trafikken raskt kan omdirigeres når spesielle behov tilsier dette, sier Solvik. (Foto: Jon Aamodt).
Mulighet for omdirigering av trafikk vest for Søgnetunellen sett fra lufta. (Foto: AF Gruppen).
Sikkerhet og godkjenning
Prosjektsjefen forteller videre at selv om store deler av veien fremstår som ferdig, er det ikke ensbetydende med at det kan settes trafikk på veien.
- Når entreprenøren anser seg ferdig med sitt arbeid, skal alt verifiseres og sjekkes ut. Frem mot sommeren skal det meste av arbeidet fra AF Gruppen og deres underleverandører gjøres ferdig. Det er flere selskaper som skal inn og gjøre sitt arbeid, og for at ikke for mange skal gå oppå hverandre, blir noe av dette utført i løpet av sommeren. Etter ferien blir hovedtyngden i prosjektet lagt på kontroll, verifisering og godkjenning. For tuneller er det egen nasjonal godkjenningsordning, og her er det Vegdirektoratet som skal sikkerhetsgodkjenne alt som angår tunellene. I denne perioden knyttes anlegget også opp mot Vegtrafikksentralen som kan overvåke og styre trafikken ved behov, utdyper Solvik.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Når bilistene kjører gjennom en tunell med fartsgrense 110 kilometer i timen tenker vi kanskje ikke på hvor mange sikkerhetstiltak som er innebygget i konstruksjonene. Prosjektsjef Harald Solvik trekker frem eksempler som rømningsveier og tverrforbindelser hver 250 meter, nødsamband, fremføring av brannvann for nødetatene, og i den lange Søgnetunellen et eget renseanlegg som renser spillvann før det ledes om rent vann ut av tunellen og tilbake til Søgneelva. (Foto: Jon Aamodt).
- Ferdig malt
- Skilting, merking og maling av gule og hvite striper er et god indikasjon på at her er mye ferdig, sier Solvik i det vi nærmer oss den nye broa over Trysfjorden.
I det vi kommer ut av tunellen lengst mot vest og nærmer oss den 537 meter lange og 24 meter brede broa, slår det oss at det ikke føles som å kjøre ut på en bro. Her er ingen bærekonstruksjoner i lufta over, men veien bare fortsetter rett frem uten at du som bilist ser noe til brokonstruksjonen. Først når du er midt ute på broa og kan se antydning til skjærgården ut mot horisonten, aner det deg at du er oppe på ei bro og at det er vann under. Noen sekunder senere har du krysset Trysfjorden og kjører inn i Lindesnes kommune der en allerede nyåpnet vei tar deg mot Mandal by.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Bortsett fra utsikten mot sør og nord er det lite som minner bilistene om at befinne seg på ei bro 60 meter over Trysfjorden når trafikken suser forbi i 110 kilometer i timen. (Foto: Jon Aamodt)
Så kan selvsagt ikke Solvik si noe om når veien videre mot vest fra Mandal kan komme ut av dvalen som har oppstått etter at Nye Veier har sett seg nødt til å utsette dette prosjektet i liket med Ytre Ringvei. Han understreker likevel at ingen av disse prosjektene er lagt bort eller skrotet.
- Planene for disse strekningene er ikke endret, det er kun tidspunkt for realisering som nå er utsatt. Nye Veier AS er et statlig aksjeselskap. Vi styres av likviditet og kan ikke bruke mer penger enn det rammene vi får tildelt fra Stortinget tilsier, og når prisene i markedet stiger, må vi tilpasse vår portefølje til den økonomiske realiteten. Vi planlegger å bygge det samme, men i en lengre tidshorisont. Samtidig arbeider vi hver dag med å kunne redusere kostnadene i prosjektene vi planlegger og bygger, slik at dette så langt som mulig kan utlignes, sier prosjektsjef Harald Solvik i Nye Veier.
På den 19 kilometer lange strekningen fra Kristiansand vest til Mandal øst er det imidlertid ingen utsettelse eller forsinkelse.
Bildet under: Fremdriften i prosjektet går etter planen, og det tilsier at slik det nå ser ut setter vi trafikk på den nye firefelts motorveien i overgangen oktober-november 2022, sier prosjektsjef Harald J. Solvik til N247.
Bildet under: Den 19 kilometer lange strekningen som er under bygging fortsetter med nyåpnet vei frem mot Mandal. Videre fremdrift for «Veien mot vest» er under press etter at Nye Veier har utsatt oppstart med bakgrunn i kraftig prisvekst og utfordrende situasjon for leveranser av materiell. (Foto: AF Gruppen/Nye Veier AS):
Harald J. Solvik er prosjektsjef i Nye Veier AS. (Foto: Jon Aamodt)
På vei til avtalen med Nye Veiers prosjektsjef onsdag. Fra Tangvall til Mjåvann med en snittfart på 17 km/t har ambulansen ingen enkel oppgave med å tråkle seg frem. Tilstander vi ønsker å unngå når ny vei åpnes for trafikk kommende høst. (Foto: Jon Aamodt)