Politiet blir mer tilgjengelig på telefon

Politiet utvider telefontid fra fire til 25 timer i uka.

Politiet i Agder utvider sin tilgjengelighet for utenlandske statsborgere ved å øke åpningstidene for veiledningstelefonen til utlendingsforvaltningen, skriver Agder politidistrikt i en pressemelding. 

Fra og med mandag 11. november vil utenlandske statsborgere kunne få veiledning hver ukedag mellom klokken 09.00 og 14.00, en betydelig utvidelse fra tidligere åpningstider, som var begrenset til tirsdager og torsdager mellom 12.30 og 14.30. Dette tiltaket innebærer at politiet nå er langt mer tilgjengelige for å støtte denne innbyggergruppen, som ofte har spesielle behov knyttet til veiledning og støtte for å forstå sine rettigheter og plikter.

Satsingen er del av prosjektet «Ved første kontakt», som har som mål å gjøre politiet lettere tilgjengelig for innbyggere som trenger veiledning, spesielt utenlandske statsborgere. 

– Vi har veiledningsplikt, og vi skal være der for denne innbyggergruppen, som ofte trenger ekstra støtte, sier seksjonsleder Anne Marit Zachariassen i seksjon for utlendingsforvaltning. 

Hun understreker at det er positivt og riktig å prioritere utenlandske statsborgere som kanskje har større behov for hjelp til å navigere systemet.

Samtidig som telefonlinjen nå er utvidet fra fire til 25 timer i uka, vil seksjonen fortsette med sine andre oppgaver som før. Seksjonsleder Zachariassen påpeker at de hele tiden må balansere veiledning med kontroll og de øvrige oppgavene. 

Zachariassen påpeker at det er viktig for seksjonen å kunne foreta grundige vurderinger av identitet, dokumentasjon og oppholdsgrunnlag, og de bidrar også aktivt til å forebygge misbruk og kriminalitet innenfor utlendingsfeltet.

Innbyggere og andre etater kan kontakte utlendingsforvaltningen på telefonnummer 02800 (tastevalg 2). Telefonlinjen tilbyr flere tastevalg og automatisk talemeldinger og SMS med relevant informasjon, både innenfor og utenfor åpningstidene. Innbyggere som møter opp fysisk på politistasjonene uten avtale, vil bli henvist til veiledningstelefonen for å sikre tilpasset og relevant veiledning.

– Vi er spent på hvordan den utvidede tilgjengeligheten vil påvirke oss, men vi er godt forberedt og har rigget oss for å håndtere endringen. Vi ønsker å kunne besvare henvendelser så raskt som mulig ved første kontakt, avslutter Zachariassen.

Powered by Labrador CMS