Nye «Sille Marie» sjøsettes søndag
- Prosjektet vil sette en helt ny standard for pelagisk fiske i Nordsjøen og Norskehavet. De beste folkene skal ha det beste verktøyet, og det får de nå, med god margin, sa Carl Aamodt i Aamodt fiskeri AS til N247 21. juli 2021.
Søndag blir nye «Sille Marie» sjøsatt i Polen, broa skal monteres og deretter slepes tråleren til Karsensens Shipyard i Danmark for montering av utstyr. Det skal skje i midten av november.
Lørdag ettermiddag var Bastian og Tobias Salthaug på vei til verftet for å være med på sjøsettingen.
- I lokal sammenheng blir nye «Sille Marie» størst. Det blir neppe noen dåp på Høllebrygga, hun stikker åtte meter, og det er det ikke vann nok til der. Vi gleder oss til å se henne flyte, sier han til N247 på vei inn i flyet til Nederland for deretter å fly videre til Polen.
Nye «Sille Marie» er 65,90 meter lang og 14 meter bred. Kontraktsummen er på 305 millioner norske kroner hvor rundt 30 millioner brukes på utslipps- og miljøfremmende tiltak.
75.000 personbiler
- Vi sparer årlig utslipp tilsvarende 75.000 personbiler med realisering av dette prosjektet. Det er fantastisk. Kanskje gir det litt perspektiver i forhold til de lokale tiltak i klima og miljødebatten, sa Carl Aamodt til N247 i fjor.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Nye «Sille Marie» slik hun blir ved ferdigstillelse. (Foto: Kartensen Shipyard).
«Sille Marie AS er hjemmehørende i Søgne, og eies av tre brødre Aamodt, Carl, Tom Arne og Yngvar på den ene siden og familien Salthaug, med Bastian, Tobias, Yngvar og Bent, på den andre. Fartøiet blir rederiets første nybygning, og skal avløse nåværende «Sille Marie», som ble kjøpt fra Sverige i 2011.
Rederiet ledes av Carl Aamodt i samarbeide med skipperne Bastian og Yngvar Salthaug», skrev verftet ved kontraktsinngåelsen i 2021.
Tidsplan
- Projektet ser forløpig ut til å holde tidsplan bra, trass store bevegelser og forstyrrelser i råvaremarkedene. Bastian & co er gode på å ta beslutninger og plasserte komplekse ordrer på skipsutstyr tidlig. De er tett på ballen, sier Carl Aamodt til N247 lørdag kveld.
Han sier videre at de låste inn stålpriser, valuta og betydelig del av finansieringen ved kontraktsinngåelse i juni 2021.
- Vi er dermed i dette prosjektet skjermet for store deler av de finansielle bevegelsene vi har sett siden. Det er vi glade for, da vi som alle merker både energipriser og rentemarkedet godt, på stort sett alt annet, avslutter han.
Nye "Sille Marie" i Polen lørdag morgen. Søndag møter tråleren saltvann for første gang. (Foto: Karstensen Shipyard)