Antallet bøtelagt for ulovlig mobilbruk halvert
I løpet av årets fire første måneder har 87 blitt tatt for ulovlig mobilbruk bak rattet i Agder politidistrikt. Dette er en nedgang fra 179 fra samme periode i fjor.
Daglig leder i Ung i trafikken, Stig Eid Sandstad mener dette er gode nyheter for trafikksikkerheten.
– Vi er veldig glade og takknemlige for at det på et år har vært en halvering av antallet som bruker mobilen ulovlig bak rattet. Det enkleste vi kan gjøre for å skape en trygg trafikk og gode forutsetninger er å ha fokus på veien og ikke på skjermen.
Sandstad minner om viktigheten av oppmerksomheten i trafikken, og at det å være skjerpet, rusfri og konsentrert er viktig for tryggheten.
Fokus
– Menneskers fokus er dårligere enn noen gang tidligere. Vi klarer i gjennomsnitt bare å fokusere i 65 sekunder før vi blir forstyrret. Da tar det 23 minutter å oppnå den samme graden av fokus igjen. Det som ofte forstyrrer oppmerksomheten vår, er rus og skjermbruk. Fokuserer man på veien i stedet for skjermen, og kjører edru så er du med på å skape en tryggere trafikk.
Nå er det også blitt langt dyrere å bruke mobilen bak rattet. Den 1.februar økte bøtesatsene for samtlige trafikklovbrudd med 30 %. Dette vil si at blant annet bøtesatsen for ulovlig mobilbruk bak rattet økte fra 7.450 kr til 9.700 kr.
– Det er blitt veldig dyrt å bruke mobilen i bilen, den største kostnaden med mobilbruk er allikevel dødsfall og hardt skadde. Å la mobilen ligge i lomma er et enkelt grep alle kan ta for å gjøre trafikken tryggere, sier Sandstad videre.
28 prosent
Tall fra fjoråret viser at det på landsbasis er de mellom 25 og 34 år som oftest blir tatt med mobilen bak rattet. Denne aldersgruppen fikk utstedt 28 prosent av foreleggene (3.133 forelegg av 11.005 forelegg totalt), altså mer enn hvert fjerde forelegg. På landsbasis fikk unge under 25 år kun utstedt 13 prosent av foreleggene (1.447 forelegg av 11.0005).
Selv om ungdom bruker mobilen mye, er allikevel ikke de yngste sjåførene de verste i klassen, når det kommer til mobilbruk, sier han. Men når dette er sagt, så er alle ansvarlige for å skape en så trygg trafikk som overhodet mulig.