Adele, Nora, Ella og Frida er blant elevene som stiller ut på Søgne gamle prestegård. Søndag åpner utstillingen som varer til 19. desember

Elever stiller ut egen kunst - tema er lyd

Publisert Sist oppdatert

Søndag 8. desember åpner en elevprodusert kunstutstilling i Galleri Fjøset på Søgne Gamle Prestegård. Her står 8. trinn-elever fra Søgnes to ungdomsskoler i rampelyset med sine bidrag til en interaktiv utstilling som utforsker abstrakt kunst gjennom lyd og kreativitet.

Fredag fikk elevene en sniktitt på utstillingen som de selv har vært med på å skape. Begeistringen var stor da ulike klasser besøkte Søgne Gamle Prestegård etter tur. Utstillingen er resultatet av et samarbeid mellom skolene, Søgne Gamle Prestegård, Søgne Kunstlag og kunstnerne Trond Nicholas Perry og Jann Florian Voss.

Lyd som kunst

Årets prosjekt har fokusert på lydkunst og installasjoner. Publikum kan oppleve flere spennende verk, blant annet en installasjon der dråper av vann skaper unike lydbilder, og en annen hvor en tennisball lager ulike lyder ved å treffe en metallplate. Mer enn 200 lyder elevene selv har skapt er brukt i verkene.

Elevene har også bidratt med visuelle kunstverk som gjenspeiler følelser, ideer og abstrakte konsepter. Kunstnerne og elevene har jobbet tett sammen gjennom hele prosessen, noe som har resultert i et utstillingsprosjekt som både utfordrer og engasjerer.

Kunstnerne som har vært med i prosjektet, Jann Florian Voss (t.v) og Trond Nicholas Perry

En gjensidig læringsprosess

Mardon Brunvatne fra Søgne Kunstlag understreket under fredagens åpning at prosjektet har handlet om samarbeid, ikke bare læring. For kunstnerne har møtet med elevenes energi vært både inspirerende og lærerikt.

– Det er som å trykke på en startknapp – kreativiteten blomstrer umiddelbart, forteller Trond Nicholas Perry. 

Jann Florian Voss påpeker at prosjektet har gitt ham ny forståelse for betydningen av kommunikasjon og samarbeid, spesielt med ungdom.

Prosjektet har vært en integrert del av elevenes timer i kunst og håndverk, og elevene har også hatt stor glede av samarbeidet:

– Jeg har lært mye, og det var utrolig gøy å bruke kreativiteten på denne måten, sier Ella, en av elevene. Hun fremhever at prosjektet var mer givende enn tradisjonelle oppgaver, som for eksempel broderi.

Åpen dag med kunst og refleksjoner

Søgne kunstlag er initiativtakerne og arrangør av utstillingen. Her er Mardon Brunvatne fra kunstlaget sammen med Vilde Matzow fra kultursenteret Søgne gamle prestegård.

På åpningsdagen vil både kunstnere og elever dele sine erfaringer med publikum. Utstillingen er en del av det årlige samarbeidet som Søgne Kunstlag har stått bak i ni år, og den har blitt et høydepunkt for kunstlaget, skolene og Søgne gamle prestegård.

– Det er fantastisk å se hvordan dette prosjektet utvikler seg hvert år og gir både ungdommen og kunstnere nye perspektiver, sier Brunvatne.

Utstillingen inviterer til dialog om lydens rolle i kunsten og hvordan abstrakte uttrykk kan vekke følelser og refleksjoner. Publikum kan forvente en sanselig opplevelse der kreativitet, energi og samarbeid står i fokus.

Utstillingen på Søgne gamle prestegård åpner 8. desember klokken 13.00 i Galleri Fjøset og varer til 19. desember.

Om kunstnerne og prosjektet:

Trond Nicholas Perry har bred erfaring fra Den kulturelle skolesekken (DKS) og har arbeidet med barn og ungdom over hele landet. Hans tilnærming kombinerer solid kunstfaglig kompetanse med et sterkt fokus på elevens egne kreative prosesser.

Jann Florian Voss, en høyt utdannet musiker, har spesialisert seg på å utforske hvordan lyd og lydbilder påvirker oss som mennesker. Sammen bringer Perry og Voss en spennende kombinasjon av kunstnerisk og musikalsk kompetanse til prosjektet.

Inspirasjon fra Kandinskij og lydens abstrakte univers

Årets prosjekt utfordrer elevene til å utforske hvordan lyd kan omsettes til visuelle uttrykk. Kunstnerne henter inspirasjon fra den russiske kunstneren Vasilij Kandinskij, kjent for sine abstrakte malerier som ofte tolkes som visuelle symfonier. En av oppgavene elevene får, er å skape abstrakte fellesmalerier som tolkes som lyd. Gjennom dette arbeidet legges det vekt på samarbeid, respekt for hverandres uttrykk og viktigheten av selve prosessen.

Powered by Labrador CMS