Historisk øyeblikk: Siste salve i Søgnetunnelen

Publisert

Mandag kveld ble siste salve avfyrt i den 4.040 meter lange Søgnetunnelens østgående løp. Løpet som skal føre vestgående trafikk når den nye motorveien åpner høsten 2022 ble åpnet for en snau uke siden. Da siste salve skulle fyres i det andre av de to løpene mandag kveld, var rundt 50 arbeidere fra AF Gruppen og rundt 50 inviterte gjester tilstede for å overvære den historiske begivenheten. 
Sikkerhet og sikkerhet
Stortingsrepresentant, ordførere, direktør i Nye Veier AS og representanter fra selskapene som står for bygging av den 19 kilometer lange veistrekningen mellom Kristiansand vest og Mandal øst stilte opp sammen med media for å overvære en av de største milepælene i det store veiprosjektet. 
Drivingen av tunnelen startet i april 2019 ved tverrlaget i Hellersdalen og har siden pågått mot Monan i øst og Haheia i vest. Fra den vestlige enden har det i tillegg vært drevet tunnel østover, og lengst mot vest vil det allerede om et par uker være klart for å legge svart asfalt i deler av tunnelen. 
- Vi bygger en vei som skal ivareta sikkerhet for alle veifarende. Sikkerheten under bygging har i like stor grad vært ivaretatt, og vi har ikke hatt alvorlige hendelser på noe tidspunkt under byggingen, fortalte utbyggingssjef i Nye Veier, Harald Solvik (bildet) til N247 etter at siste salve var unnagjort. 
- Mye gjenstår
Solvik sier videre at det fremdeles gjenstår mye arbeid med de to tunnelløpene, det skal bygges veier og det skal bygges masse teknisk infrastruktur før trafikken kan begynne å rulle gjennom den over fire kilometer lange tunnelen som skal føre trafikken sikkert forbi bebyggelsen i Søgne. 
Siste salve i den 4.040 meter lange tunnelen ble fyrt av da stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (KRF) og ordfører i Lindesnes Even Tronstad Sagebakken (Ap) trykket på knappene i Søgnetunnelen mandag kveld. (Foto: Jon Aamodt).
Neon nøkkeltall for Søgne-tunnelen
  • Det er sprengt ut mer enn 720.000 kubikkmeter med fjell fra tunnelen
  • Massene er benyttet i fyllingen ved Lindeli vest og Lohnelierkrysset
  • Massene har vært mellomlagret på Fidjane
  • Det har vært drift i tunnelen i 546 dager Første salve på tverrslaget var 23.04.19. Siste salve Søgnetunnelen var 19.10.20
  • Over 100 personer har vært involvert i bygging av Søgnetunnelen
  • Det har blitt drevet på totalt åtte stuffer, men seks stuffer samtidig på det meste
  • Det har blitt drevet mellom 5 og 15 meter i døgnet per stuff
  • Lengden på tunnelen er 4.040 meter i to løp, fra Kleppland til Haheia
  • Tverrsnittet på tunnelen er cirka 90 kvadratmeter, 12 meter bred, 8,7 meter høy Tverrforbindelser hver 250 meter
  • Laveste punkt i tunnelen er ved tverrslaget, -10 moh. Ved Haheia er  høyden 39,1 moh og ved Kleppland 18,1 moh
  • Sprengning med cirka 1.700 salver, cirka 1.500.000 kg sprengstoff cirka 1.300.000 bormeter
  • Sikret med cirka 50.000 bolter og cirka 24.000 kubikkmeter sprøytebetong
  • Tettet med 5.600 tonn sement
Nøkkelinformasjon om hele veiprosjektet
  • Kontraktsverdi 4,7 milliarder – Totalentreprise for Nye Veier
  • Byggetid 48 måneder, skal være ferdig 05.10.2022
  • 19 km 4-felts motorvei 110km/t
  • 6,5 km tunnel – to løp
  • 46 konstruksjoner – lengste bro 537 meter

Sist oppdatert 19.10.2020 klokken 23:07 av Jon Aamodt
Siste arbeidslag på vei ut av tunnelen for siste salve skal sprenges mandag kveld. (Foto: Jon Aamodt)
Powered by Labrador CMS