«Havfjord» på vei fra Gdansk til Skagen, se bildene
Natt til onsdag var byggenummer 460 «Havfjord» på vei til Karsensen Shipyard AS i Skagen for videre utrustning og ferdigstillelse. Tråleren er sveiset i verftets avdeling i Gdansk.
Havfjord er et av to søsterskip som ble bestilt av fiskeriene rundt Søgne-mannen Carl Aamodt & co. Søsterskipet «Havvon» er foreløpig satt på vent.
Det var i oktober 2019 at N247 skrev om nybyggene hvor Carl Aamodt sa at dette er et svært spennende prosjekt.
«Det skal bygges to toppmoderne identiske søsterskip som skal bære navnene «Havfjord» og Havvon». Alt av utstyr ombord blir av det nyeste innen maskineri, utstyr og utrustning,» stod det i pressemeldingen fra verftet.
- I alt skal vi ha 28 ansatte på disse to båtene, sa Aamodt den gang og la til at skrogene skal sveises på Karstensens avdeling i Polen, mens båtene skal bygges, utrustes og ferdigstilles i Skagen, Danmark.
Aamodt fiskeri og Noruega Seafood bygger to nye trålere («Havvon» er foreløpig satt på vent».
I tillegg til disse nybyggene skrev N247 i juli 2021 om nok en nybestilling. Nye «Sille Marie» på over 65 meter skal avløse dagens «Sille Marie» og blir rederiets første nybygg i følge Karstensen Shipyard.
Artikkelen fortsetter under bildet.
«Sille Marie» (illustrasjonen over) eies av Carl, Tom Arne og Yngvar Aamodt, samt Bastian, Tobias, Yngvar og Bent Salhaug. Kontraktsummen på dette nybygget er på 305 millioner kroner hvor rundt 30 millioner kroner brukes på utslipps- og miljøfremmede tiltak.
Tråleren "Havfjord er 36 meter lang og slepes av slepebåten "Bestla". (Foto: Karstensen Shipyard AS)
Her settes kursen fra Gdansk til Skagen natt til onsdag. (Foto: Karstensen Shipyard AS)