Fra kaldt loft til verdensmarkedet: Historien om Sögne-kruset
Det hele begynte på et kaldt loft i en låve på Oftenes i Søgne. Tre driftige damer, Linda Olsrud Tallerud, Kristin Vassnes og Wibeke Klungland hadde en drøm om mer tid med familien og større fleksibilitet. Inspirert av sitt arbeid i gave- og interiørbutikken på Tangvall tok de skrittet inn i gründerlivet og startet sin egen bedrift. Det var en modig avgjørelse, og reisen deres som startet i 2011 har ført til at Sögne Home nå leverer krus med poetiske tekster til hele verden. Ironisk nok ble det ikke mer tid til familien, tvert imot tilbringes mye av familietiden nå på jobb, men det har vært verdt det.
Fra puter og dørmatter til krus med hjertevarme
I begynnelsen var det ikke krus som sto i fokus. De første produktene til Sögne Home var puter, lykter, kurver og dørmatter, alle dekorert med små, inspirerende tekster. For å bygge opp kjennskap til merkevaren kjørte damene Norges land rundt i en liten Berlingo, til messer og forhandlere. Det var hardt arbeid, og de møtte motstand flere ganger.
En klassiker født i Søgne
Da de første krusene kom på markedet i 2013, kom de med seks ulike tekster. Salget tok ikke av i starten, men i dag står «Sögne-krusene» med tekster for store deler av selskapets omsetning. I dag finnes krusene i 150 ulike tekstversjoner på tre språk, norsk, engelsk og tysk. Snart kommer også franske tekster til.
Sögne Home vokste seg ut av låven og har etter hvert som årene har gått flyttet til stadig større lokaler på Høllen Vest. Der har de fortsatt å vokse, men alltid med en sterk tilknytning til Søgne, et bevisst valg for å styrke merkevaren som ligger i navnet på bedriften og som pryder produktene de tilbyr. Siden starten har de solgt rundt én million krus i Norge og leverer nå produkter til mer enn 100 forhandlere utenfor landets grenser. I dag er det to av de tre gründerne som fortsatt driver Sögne Home.
Sögne-kruset har vist seg å passe perfekt også for romantiske anledninger. Linda Olsrud Tallerud forteller ivrig om dagen hun mottok en telefon fra en mann som ønsket å bruke en av de kjente og kjære krusene til å fri. Han kunne fortelle at både han og samboeren hadde minst 20 krus fra Sögne Home hver, med ulike tekster, og nå ønsket han å overraske henne med et spesielt krus til parets 40-årsdag med spørsmålet: «Vil du gifte deg med meg?»
Ettersom Sögne-kruset bare produseres i minimum 1.000 av hver tekst kunne normalt sett ikke dette la seg gjøre. Men bedriften gjorde alt for å hjelpe og fikk raskt laget en vareprøve med den romantiske teksten. Kort tid etter fikk de en ny telefon fra frieren som kunne fortelle at samboeren hadde svart ja.
Familien har vært avgjørende
Gjennom hele reisen har familien vært en uvurderlig støtte og bidratt med mye dugnadsarbeid. Etter ti års innsats kunne Linda og Kristin i 2022 endelig tilby sine ektemenn, Dag Olsrud Tallerud og Roger Vassnes faste stillinger i selskapet.
Sögne Home ønsker å gi noe tilbake til noen av stedene som produktene produseres. Derfor støtter bedriften bland annet et skoleprosjekt i slummen i India.
Utfordringer og optimisme
Som for mange andre bedrifter bød koronaperioden på store utfordringer, men også muligheter. Etterspørselen etter hjemmekoselige produkter økte da kundene ønsket å skape trivsel i hjemmene sine, og Sögne Home møtte den tøffe tiden med sine varme tekster. Men pandemi, krig og økonomisk usikkerhet i både Europa og Midtøsten har gjort de siste årene utfordrende. Bedriften har likevel klart å holde seg på beina, og de ser lyst på fremtiden.
Nå ser de frem til å ekspandere videre i Europa, med en målsetting om å få merkevaren Sögne på verdenskartet. Sögne Home setter sitt preg på markedet, og de to familiene står klare til å ta merkevaren videre. En ting er sikkert, med denne driven og entusiasmen vil navnet Sögne fortsette å lyse opp interiørverdenen.