- God tur til Paris
- Vi kan vel si at vi grugleder oss, sier Arild Løite til N247 få dager før han sammen med Bjørn Egeli og Tor Einar Ravnevand slutter seg til de 31 øvrige syklistene i Team Agder og Telemark og legger ut på turen til Paris. Sammen med et serviceteam på åtte personer er teamet en del av Team Rynkeby som består av i alt 65 lag med 2.250 trimsyklister og 360 hjelpere og som også i 2022 skal sykle til Paris. I løpet av en uke skal teamene fra Norge og åtte andre land tilbakelegge rundt 1.300 kilometer før alle deltakerne samles til avsluttende etappe på Champs-Élysées i Paris lørdag 16. juli.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Når Team Rynkeby ankommer Paris denne lørdagen, vil det være 21. gang dette arrangementet er gjennomført, og løpet gjennomføres med det mål for øyet å skaffe midler til fordel for barn med kritisk sykdom. I Norge blir alle midler kanalisert til Barnekreftforeningen. I 2021 ble totalt 9,74 millioner Euro donert til organisasjoner som hjelper barn med kritisk sykdom.
- Første gang
De tre lokale deltakerne har alle tilbrakt mange timer på sykkelsetet tidligere, men dette er første gang de deltar på turen til Paris.
- Det er Arild sin ide, sier Bjørn når vi spør hva som trigget de tre godt voksne debutantene.
- Jeg var på et informasjonsmøte sist høst, og det var summen av tre forhold som gjorde at jeg vil være med på dette. Vi sykler for en god sak, vi får en tur til Paris og ikke minst er sykling godt for folkehelsa. Det er vel det vi kaller et Kinderegg, repliserer Arild Løite og legger til at neste skritt var å rekruttere to habile sykkelvenner som altså er Egeli og Ravnevand.
- Det blir en utfordring, men også en test på hva vi kan klare, skyter Ravnevand inn.
Det har resultert i at de tre lokale syklistene nå er en del av Team Agder og Telemark som består av syklister fra Flekkefjord til Arendal med tillegg av noen enda lenger mot øst og med et stort innslag syklister fra Lillesand og Grimstad.
Egeli legger til at det stilles krav til de som ønsker å delta i et såpass krevende ritt, og ett av kravene er at du må ha tilbakelagt minst 2.500 kilometer på sykkelsetet for å stille til start.
Sponsormidler
En annen viktig del av det å være aktiv i Team Rynkeby er å bidra til å skaffe sponsorinntekter til teamets formål. Her har de tre jobbet aktivt mot lokalt næringsliv, og Team Agder og Telemark håper å levere minst like godt i år som forrige år da det lokale bidraget var på rundt to millioner kroner. Det samlede bidraget fra norske lag i 2021 var på nær 15 millioner kroner, mens samlet beløp for hele Team Rynkeby i 2021 var like under 100 millioner kroner.
- Det er helt åpent for alle å være med å støtte, og husk at alle innsamlede midler her i Norge går til Barnekreftforeningen. Vi tre lokale kan kontaktes direkte, ellers kan alle som ønsker å støtte dette viktige arbeidet benytte Vipps-nummer 558055, sier Egeli.
Til Danmark fredag
For de lokale deltakerne starter moroa med overfarten til Danmark fredag og videre 12 mil til Aars. Deretter fortsetter ferden videre gjennom Danmark, Tyskland, Nederland og Belgia før syklistene ruller over grensen til Frankrike. Nest siste etappe er på 200 kilometer før teamet legger ut på de siste 70 kilometerne inn til Paris og Champs-Élysées. I samme periode som Tour de France ruller gjennom Frankrike, skal de 2.500 syklistene i Team Rynkeby ha sin avslutning opp Champs-Élysées lørdag 16. juli. Trolig blir det innslag på norske og danske TV-kanaler som sender fra Tour de France i samme periode.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Spente syklister
Sykler, utstyr og alt nødvendig er på plass få dager før de lokale deltakerne i Team Rynkeby legger ut på den 1.300 kilometer lange turen til Paris. (Foto: Jon Aamodt)
- Jeg gleder meg til vi er i gang, men jeg er spent på hva kroppen tåler når vi skal holde på i ni dager sammenhengende. Vi har syklet langt både en og to dager tidligere, men jeg ser for meg at det kan tære på kreftene når det blir så mange dager i strekk, sier en spent Egeli.
Samme tanker har også Ravnevand som ser frem til å kjøre «Belgisk rulle» på landeveiene mot Paris.
- Det gjelder å holde plassen sin og ikke få luke til sykkelen foran deg, men vi tror det skal gå greit å holde en snittfart på 25-27 kilometer i timen, sier Ravnevand.
- Jeg vil si at jeg grugleder meg, men det skal bli godt å komme i gang. Det kan bli tøft, og noen vondter må vi regne med underveis, men det skal vi tåle. Jeg er optimist og tror vi skal komme oss til Paris alle sammen, sier Arild Løite før vi ønsker de lokale syklistene god tur til Paris.
Arkivbilde fra Team Rynkeby på vei til Paris i 2019. (Foto: Emma Laycock, Laycock Media)
De er spente, men de gleder seg til å starte på turen til Paris. Tor Einar Ravnevand, Bjørn Egeli og Arild Løite. (Foto: Jon Aamodt)