– Her kastes ingen matvarer
Har du lurt på hva som skjer med alt det deilige bakverket, de flotte kakestykkene og ferdigsmurte bagettene som ligger igjen i disken på kafeen etter stengetid?
Nå kan det selvsagt variere hvor mye rester som ligger i disken når dagens siste kunde forsvinner ut døra, men særlig på dager med et plutselig værskifte hvor spisegjestene uteblir, kan det være betydelige mengder usolgte godsaker til overs.
– Her bli ingen matvarer kastet. Alt blir brukt på en fornuftig måte. Det gjelder her på Frk. Lyng og på samtlige av våre 28 utsalg mellom Flekkefjord og Larvik, sier eier Kjetil Hodne til N247.
Daglig leder ved kafeen på Tangvall, Kirsten Støyl forklarer at brød i noen grad fryses ned og selges til kunder som foretrekker brød som har vært frosset. I tillegg benytter bedriften seg av markedsplass-appen til Too Good To Go ble lansert i Danmark tidlig i 2016. Her omsettes mat mot slutten av dagen for en rimelig penge gjennom et system bygget opp rundt nevnte app.
– Det som til syvende og sist er til overs blir gitt bort til frivillighet og veldedige organisasjoner, forklarer Hodne.
Tre lokale organisasjoner
Ved Frk. Lyng er det i dag avtaler med tre ulike organisasjoner som har hver sine faste dager de kan hente overskuddsmat.
– Vi har i dag avtale med Frimat, en organisasjon som henter og videreformidler mat til grupper som har behov for hjelp til å skaffe seg mat. Videre har vi avtale med lokal rusomsorg og med lokale interesseorganisasjoner som hjelper flyktninger her i området, forklarer Støyl.
Hva som havner i posene som hentes og volumet på dette varierer fra dag til dag. Det kan være alt fra vanlige brød til småkaker og annen bakst.
– Enkelte dager, særlig inn mot helgene kan det være mye kaker, og vi leverer også en del ferdigsmurte bagetter og andre godsaker, men vi har gitt beskjed til alle som henter at de må være forberedt på at innholdet kan variere fra nesten ingen ting til ganske mye, understreker Støyl videre.
– Setter ekstra stor pris på godsaker
Ordningen er også lagt opp slik at de ulike mottakerne har sine faste dager for henting. Hodne legger til at utdelingen fra serveringsstedene startet opp tilbake i 2011 og at praktisering har utviklet seg gjennom årene siden den gang i takt med at matsvinn har fått større oppmerksomhet.
– I dag organiseres det slik at vi gjør klart det som kan hentes kort før stengetid. Organisasjonene vi har avtaler med vet at de må være her før vi går for dagen, og de vet at innholdet kan variere fra dag til dag. For oss er det helt klart meningsfylt når vi vet at maten kommer til noen som setter pris på den. Tilbakemeldingene vi får er også ekstra gøy når vi hører at noen har satt ekstra pris på rekebagetter og andre godsaker de ikke ofte får anledning til å spise, sier daglig leder Kirsten Støyl ved Frk. Lyng på Tangvall.