«Millionutbytte til kundene i Kristiansand»
– Takket være en to hundre år gammel idé får Gjensidige-kunder i Kristiansand 27,5 millioner kroner i kundeutbytte. I gjennomsnitt får kundene nærmere 2.300 kroner hver.
For 14. år på rad deler Gjensidige ut aksjeutbytte til eierne. Mesteparten av dette går til Gjensidigestiftelsen, som sender utbyttet videre til kundene, skrivdr forsikringsselskapet i en pressemelding tirsdag.
Den spesielle ordningen gjør at Gjensidigestiftelsen betaler 2,4 milliarder kroner til 860.000 kunder over hele landet. Til studenter, småbarnsfamilier, pensjonister og bedrifter.
Siden 2010 har vi betalt mer enn 27 milliarder kroner til Gjensidigekundene.
– Det å dele ut kundeutbytte er et av stiftelsens formål. Vi håper mange av kundene setter pris på dette bidraget i en tid der høy prisvekst og renteøkninger kan skape økonomiske utfordringer, sier administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen, Ingrid Lorange.
– Vi er veldig glade for at skadeforsikringskundene våre nok en gang får mesteparten av det utbyttet Gjensidige betaler til sine eiere. Kundeutbyttet fra Gjensidigestiftelsen er en fantastisk kundefordel, sier Gjensidiges konsernsjef Geir Holmgren.
Hvorfor kundeutbytte?
På 1800-tallet ble det dannet mange små, lokale forsikringsselskaper rundt omkring i Norge, som ble eid av kundene. I nyere tid har nesten alle gått sammen i Gjensidige.