
– Dette hadde vi ikke sett for oss
Da pandemien traff Norge vinteren 2020 måtte Ferdinands omstille seg raskt. Svaret ble en nettbutikk som har vokst kraftig og blitt en viktig del av virksomheten.
Etableringen av Ferdinands.no har samtidig gitt en overraskende trend.
Leverandøren som holder til på Spjotneset ved Nodeland spesialiserer seg på kjøtt- og delikatesseprodukter og hadde frem til pandemien levert mat til restauranter i store deler av Sør-Norge. Da restaurantmarkedet brått stoppet opp måtte selskapet finne nye løsninger for å unngå store tap.
I dag utgjør privatmarkedet rundt 20 prosent av omsetningen. Salget til private har økt med hele 6 millioner kroner siden pandemien.

– Da restaurantmarkedet forsvant over natten måtte vi tenke nytt. Vi satt med store varelagre som måtte selges eller kastes og nettbutikken ble redningen. At den skulle vokse seg så stor hadde vi nok ikke sett for oss, forteller Erik Hatlestad, en av gründerne bak Ferdinands.
Satser på hjemlevering
Ferdinands holder til på Spjotneset i Songdalen hvor de i 2021 flyttet inn i egne lokaler. Selskapet leverer fortsatt varer til restauranter i store deler av Sør-Norge men det er nettbutikken som har hatt den største veksten de siste årene.

– Vi leverer fra Mandal til Arendal og alt blir kjørt helt frem til døra enten det er bedrifter eller privatpersoner. Mange setter stor pris på denne fleksibiliteten, og dersom bestillingen overstiger 1000 kroner, leveres varene kostnadsfritt, sier Hatlestad.
Med et lager i Tønsberg har selskapet også styrket tilstedeværelsen på Østlandet.
– På Flekkerøy spiser de hummer fra Canada
Ferdinands.no tilbyr et bredt utvalg av kjøtt og sjømat og er spesielt kjent for sitt brede utvalg. De importerer blant annet krokodillekjøtt og sebrakjøtt fra Afrika samt kengurukjøtt fra Australia.
Men noen av de største bestselgerne i privatmarkedet er mer tradisjonelle.
– Vi kan se hvor vi selger mest av ulike produkter og vårt største marked er Søgne, forteller Hatlestad.

En litt overraskende trend finner vi på Flekkerøy.
– Det stedet vi selger mest torskeloins og hummer er faktisk Flekkerøy. Mye av hummeren som spises der kommer fra Canada og ikke fra den lokale skjærgården, sier han med et smil.
Ønsker å vokse som selvstendige
Selv om Ferdinands har hatt stor suksess har de valgt å forbli selvstendige. Hatlestad forteller at de flere ganger har blitt forsøkt kjøpt opp men har avslått alle tilbudene.
– Friheten vi har betyr mye for oss. Vi styrer driften slik vi ønsker og vet ikke hva vi ville møtt på ved et eventuelt oppkjøp. Derfor har vi takket nei hver gang en forespørsel har kommet, forklarer han.
Bedriften har også et sterkt lokalt engasjement og gir hvert år matdonasjoner til Blå Kors.
– Vi har valgt å støtte Blå Kors og hver jul donerer vi mat til organisasjonen. Det er viktig for oss å gi noe tilbake til lokalsamfunnet, sier Hatlestad.
Med en omsetning på nesten 27 millioner kroner i 2023 er Ferdinands en solid aktør i markedet. Selv om totalomsetningen i 2024 har hatt en liten nedgang har nettbutikken fortsatt å vokse.
– Nettsalget har økt vesentlig og vi ser at vi er på rett vei. Nå vurderer vi hvordan vi kan utvide nettbutikken til et større nedslagsfelt men det krever bedre transportløsninger og økt lagerkapasitet. Det er et langsiktig mål vi har, sier Joakim Nygård, daglig leder i Ferdinands.