Statens vegvesen kontrollerer jevnlig at bilverksteder og kontrollorgan utfører EU-kontrollen på riktig måte.

Nesten halvparten hadde mangler ved EU-kontroll i 2024.

Fersk statistikk fra Statens vegvesen avslører at 676 000 kjøretøy hadde mangler som måtte utbedres før de kunne EU-godkjennes i 2024. Totalt ble 1,4 millioner kjøretøy kontrollert, og av disse hadde 382 000 lette kjøretøy feil på bremsene.

Statens vegvesen gjennomfører jevnlig inspeksjoner for å sikre at verksteder utfører EU-kontroll i henhold til gjeldende krav. Ifølge Simen Narjord fra Statens vegvesen er dette en viktig del av arbeidet for å opprettholde trafikksikkerheten.

– Mange av disse manglene kunne vært unngått om bileiere hadde fulgt opp vedlikeholdet av bilene bedre før EU-kontrollen, sier Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.

Bremsefeil rammer 27 prosent av bilene

Av de kontrollerte kjøretøyene hadde hele 27 prosent feil på bremsene. De vanligste problemene inkluderer slitte bremseklosser og bremseskiver, rust på bremseskiver eller bremserør, og for svak bremseeffekt.

– Vi ser at elektriske kjøretøy har en høyere andel feil på bremsene enn fossildrevne kjøretøy. Dette skyldes ofte mindre bruk av bremsene grunnet regenerativ bremsing, noe som kan føre til rust. Det er viktig for trafikksikkerheten å avdekke slike feil, understreker Halvorsen.

Lys og elektrisk utstyr: Feil hos 346 000 kjøretøy

En annen gjenganger på EU-kontrollene er feil på lykter, reflekser og annet elektrisk utstyr. Hele 25 prosent av de kontrollerte kjøretøyene hadde mangler innenfor denne kategorien, en andel som er uendret fra 2023.

– Vi oppfordrer alle bileiere til å jevnlig sjekke at lysene på bilen fungerer. Dette er spesielt viktig i den mørke årstiden. En ekstra sjekk av lysene kan bidra til å unngå krav om etterkontroll og sikre at bilen godkjennes, sier Halvorsen.

Slitasje på dekk og hjul

Den tredje største feilkategorien er knyttet til aksler, hjul, dekk og hjuloppheng. 22 prosent av kjøretøyene hadde feil innenfor denne kategorien.

– Deler som er i bevegelse blir naturlig nok slitt. Ved å følge bilens vedlikeholdsprogram, sjekke mønsterdybden på dekkene og oppsøke verksted ved unormale lyder, kan slike feil oppdages og utbedres fortløpende. Dette reduserer risikoen for alvorlige feil og øker sjansen for å bli godkjent på EU-kontrollen, sier Halvorsen.

Trafikksikkerhet i fokus

Statens vegvesen minner om at regelmessig vedlikehold av kjøretøy er avgjørende for å ivareta trafikksikkerheten. EU-kontrollen er en viktig arena for å avdekke kritiske feil som kan ha alvorlige konsekvenser dersom de ikke rettes opp.

Powered by Labrador CMS