- En stor reise

Publisert

For syv måneder side skrev N247 om hvordan Nye Veier og AF Gruppen med sine underleverandører har gjort alle tenkelige grep for å unngå forurensning av drikkevannskilden Rossevann når en firefelts motorveibro skal bygges over vannet. Da var støping av fundament for brosøylene nettopp påbegynt, og i fjellsiden vest for vannet var det klargjort et område for «fabrikken» hvor broa skal produseres med armering og støp før den skyves ut over vannet etter det som kalles Incremental Launching Method. 
Nå står de glidestøpte søylene til broa ferdige på begge sider av vannet. De to første av i alt to ganger syv brosegmenter, er under produksjon i bakkant av de to knallrøde brokassene som danner nesepartiet når brosegmentene skyves ut over vannet. De to store knallrøde stålkonstruksjonene er fraktet inn i området i deler og montert sammen i fabrikken vest for Rossevann. (Foto: Nicolai Prebensen).
- Denne byggemetoden er ganske vanlig i Europa, spesielt når det skal bygges over et trafikkert område. I Norge er dette den tredje broa som bygges på denne måten. Senere skal vi bygge på Monan med samme metode, sier Hilde Marie Horpestad, anleggsleder for Kruse Smith som er AF Gruppens underleverandør på den 159 meter lange broa over Rosssevann. 
- «Minglesjuk jærbu»
- Her ved Rossevann benytter vi denne metoden på grunn av at vi bygger over en drikkevannskilde, på Monan er det på grunn av trafikken som skal gå mest mulig uhindret i byggeperioden, fortsetter Horpestad. 
Den blide jenta vestfra beskriver seg selv som en «minglesjuk jærbu», og forteller med stor entusiasme og faglig innsikt om byggemetoden som entreprenørselskapet benytter for første gang.
De to ganger syv seksjonene som skal produseres og skyves med jekker over Rossevann, er fra 15 til 30 meter lange. Firefeltsveien bygges med en bro for østgående og en bro for vestgående trafikk. Disse vil bli bygget samtidig og skyves vekselvis ut over vannet hvor de skal treffe innenfor den koniske åpningen i toppen av søylene på vest- og østsiden av vannet. 
- Nå er vi 34 medarbeidere som arbeider med broa, noen går skift så ikke alle er på jobb samtidig. Denne broa skal være ferdig i slutten av mai, forteller anleggslederen videre.
- Det betyr likevel ikke at du kan kjøre over broa i mai. Det vil fremdeles gjenstå mye etterarbeid opp på de to broene som også skal ha konstruksjoner seg imellom, tilføyer Robert Halleland, teknisk sjef ILM i Kruse Smith. 
- Et hydraulikkparadis
På fabrikkområdet vest for vannet pågår nå bygging av de to første segmentene i bakkanten av de røde brokassene. Nøyaktig hvor mange kilometer eller tonn med armering som medgår i konstruksjonen fikk vi ikke svar på på det helt papirløse anlegget. Her kan alle tegninger og annen informasjon hentes ut fra såkalte BIM-kiosker, datamaskiner og nettbrett som er online og alltid oppdatert med nyeste versjoner av tegninger og dokumentasjon. 
Forskalinger og rammeverk holdes alt på plass av et mylder av hydrauliske innretninger som kan justeres individuelt for å gi en korrekt og stabil konstruksjon. 
- Et ordentlig hydraulikkparadis, sier Horpestad om nettverket av komponenter som holder de påbegynte segmentene på riktig plass. 
Artikkelen fortsetter under bildet.
Inne i forskalingene pågår arbeide med armering før de første segmentene kan støpes og skyves ut over Rossevann. (Foto: Nicolai Prebensen).
- Mye gøyere enn i Danmark
Danske Fredrik Spang er AF Gruppens ansvarlige for konstruksjoner i hele veiprosjektet fra Breimyrkrysset til Mandal øst. Med totalt 43 konstruksjoner i porteføljen er han likevel ikke engstelig for at en tunnel eller ei bro skal bli uteglemt før veien etter planen åpner i oktober 2022.
- Det mest spennende ligger i forberedelsene til konstruksjonene. Så lenge vi unngår feil, kan vi jobbe fremover som planlagt. Situasjonen i dag er at vi er i rute i henhold til planer, på noen områder kan vi være i forkant mens noe forskyves. Totalt sett er vi godt i rute, sier Spang som synes veibygging i Norge er mye gøyere og mer spennende enn å grave en vei i sanddynene i Danmark. 
Legger vi til at prosjektering av den nye veien i stor grad blir foretatt av Nye Veier i samarbeid med entreprenøren AF Gruppen og underleverandørene mens veien er under bygging, kan vi godt forstå at veibyggerne karakteriserer hele prosjektet som «En stor reise». 
Bildet under: På toppen av søylene, rundt 24 meter over vannflaten, skal segmentene til de to broene lande når de skyves med jekker ut fra fabrikken på vestsiden av Rossevann. (Foto: Nicolai Prebensen).
De røde brokassene som skimtes til høyre i bildet er nesepartiet til brosegmentene som ved hjelp av jekker skyves ut fra fabrikken på vestsiden av Rossevann og etter hvert som lanseringen skrider frem legger seg på plass oppe på søylene som er støpt på begge sider av vannet. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS