Søgne skole- og idrettssenter.

– Det økende fraværet må tas på alvor

Flere etterlyser handling etter at utdanningsdirektoratet(Udir) publiserte en statistikk som viser et økende frafall i skolen. Verken fylkeskommunen eller kommunen har satt konkrete saker på dagsorden. Elevombudet ber om at nasjonale myndigheter må ta problemet på alvor.  

Nylig publiserte N247 en artikkel der det kommer frem at Søgne videregående skole og Tangvall skole er blant de skolene i Agder og Kristiansand med høyest fravær. Statistikken som Udir nylig publiserte viser at Søgne videregående har det nest høyeste fraværet blant videregående skoler i Agder. Tangvall skole er kun slått av Finsland skole i oversikten over skolene i Kristiansand med høyest fravær. Fraværet i Kristiansand er økende, og utdanningsdirektoratet uttrykker alvorlig bekymring. 

Bekymret elevombud

Tone Martha Sødal er elevombud i Kristiansand kommune.

Elevombudet i Kristiansand etterlyser i sin årsrapport for skoleåret 2023/2024 en mer åpen samfunnsdebatt rundt temaet og advarer om at vi kan stå i fare for å miste en hel  generasjon. I følge rapporten handler 39 prosent av henvendelsene til ombudet om fravær. Oppvekstetaten i Kristiansand anslo at 500 elever i Kristiansandsskolen våren 2024 hadde et bekymringsfullt høyt fravær. Mobbing og vold pekes ut som noen av de bakenforliggende årsakene, og Elevombudet understreker at fraværsproblematikken må tas på alvor før det er for sent. Til N247 utrykker elevombud Tone Martha Sødal stor bekymring. 

– Det økende frafallet i skolen er et stort problem som vi blir nødt til å ta på stort alvor. Jeg undrer meg over at det økende frafallet ikke snakkes mer om og at det ikke tas mer tak i politisk nasjonalt, sier Sødal.

Hun presiserer at disse barna mister opplæringen de har krav på.

– Det er ekstremt alvorlig, for fremtiden deres og for samfunnet.   

Følger utviklingen 

Verken i fylkeskommunen som har ansvaret for de videregående skolene eller i Kristiansand kommune som har ansvar for grunnskolen er det konkrete saker til behandling. 

I Kristiansand følges utviklingen tett.

– Oppvekstutvalget har bedt om å bli orientert om utviklingen av det økende fraværet i hvert møte, og dette er noe vi tar på alvor. Det er et komplekst bilde vi ser, og det er mange ulike årsaker bak fraværet, sier utvalgets leder Arve Stokkelien (H). 

Han legger til at skolene har klare rutiner for hvordan det økende fravær skal følges opp, men mener skolene har mulighet til å stille tydeligere og strengere krav til elever. 

Heller ikke i fylkeskommunen har politikerne saker til behandling som knytter seg til det økende fraværet. Utvalgsleder i hovedutvalget for utdanning og folkehelse i Agder fylkeskommune, Rune André Sørtveit Frustøl (KrF) mener skolene har gode systemer de jobber etter.

– Det økende fraværet er bekymringsfullt. Fraværsgrensen er satt for en grunn, og vi må ta tak i de bakenforliggende årsakene som er blant annet mobbing og utenforskap. Skolene har gode systemer i dag, og utvalget orienteres årlig om utviklingen når vi behandler tilstandsrapporten fra alle skolene om våren. 

Elevombud Tone Martha Sødal tror ikke politikere lokalt får gjort så mye med de økende fraværstallene, men er bekymret for at det kuttes i skolenes budsjettrammer. Hun etterlyser samtidig en større nasjonal debatt.

– Det at elever ikke klarer å komme seg på skolen er et nasjonale anliggende. I sakene elevombudet blir invitert til, er det mange ulike årsaker til hvorfor barna ikke er på skolen. Skolene har ikke nok verktøy tilgjengelig til å kunne møte alle barn slik de trenger, hevder Elevombudet i Kristiansand. 

Gjengir sitater fra årsrapporten

I Elevombudets årsrapport gjengis det noen sitater fra elever som har vært i kontakt med ombudet. Kommentarene bærer preg av at mange elever i Kristiansandsskolen har det tøft. N247 gjengir her noen av kommentarene som fremkommer i årsrapporten: 

«Det begynner når vi roper ham inn til kveldsmat. For da vet han: Kveldsmat betyr kveld. Og kveld betyr natt. Og natt betyr morgen. Og morgen betyr skole. Han våkner og er kvalm, har vondt i hodet og hyperventilerer. Fordi han skal på skolen» Mamma til gutt (10)

«Hun ligger bare under dyna. Jeg ser på bilder at i fjor på denne tiden, da fikk vi henne med på cafe og kino. Det gjør vi ikke lenger» Mamma til jente (11)

«Jeg klarer ikke å være i klasserommet. Det er bare bråk og kaos og vondt hele tiden» Gutt, (11)

«Han blir utrolig mye straffet for å bare være seg selv. Det er så mye negativt på skolen. Før så vi aldri det negative ved ham som skolen snakket om hele tiden. Men nå er det negative som er på skolen, brakt inn hjemme. Nå er han blitt sånn hjemme også» Pappa til gutt i autismespekteret (10)

«Jeg går i 7.klasse. Det startet i 3.klasse. Så det har vart litt lenge» Jente (13) som blir slått på skolen

«Etter at du trakk deg ut av saken falt det tilbake til det gamle surret igjen» Pappa til gutt (13) med omfattende læringsvansker som ofte løper fra skolen

«Han er så ivrig etter å lære. Men skolen stopper ham. De begrenser ham, i hva han får lov å lære. Han blir så lei. Han vil ikke mer» Mamma til gutt (11) som kjeder seg, spesielt i matematikktimene

«Så bra at du tok vare på mailene vi satt deg på kopi av. Da vi sjekket med kommunen så vi at elevmappa hans var så å si tom» Pappa til gutt (15)

«Du forstår ikke hvordan jeg har det. Hvis du hadde forstått, hadde du latt meg få lov å dø» Jente, 13, til mammaen sin, med ABUP og Elevombudet på besøk

– Riktig relasjon er avgjørende

I flere av sakene Elevombudet har vært inne i, hevder Sødal at et trygt og godt skolemiljø med riktige relasjoner mellom elev og voksen er avgjørende for å få eleven tilbake på skolen.

Fraværsproblematikken berører ikke bare skolen, men fremtiden til en hel generasjon. Nå venter mange på at både lokale og nasjonale myndigheter skal ta et tydeligere ansvar.

Powered by Labrador CMS