Utsetter ferdigstilling av E39
Nye Veier har i samråd med entreprenører valgt å utsette ferdigstillelsen av E39 fra Mandal vestover med et halvt år.
Strekningen har hatt en vedtatt reguleringsplan siden juni 2022. Prosjektet starter opp i løpet av inneværende år, og ventes ferdig i 2028.
Selskapets opprinnelige plan var å bygge sammenhengende fra Mandalskrysset til Herdal i Lyngdal, men strekningen ble delt i to grunnet prisvekst vinteren og våren 2022, og planlagt byggestart ble utsatt.
Kommunikasjonsdirektør Christian Altmann i Nye Veier mener prosjektet kunne ha vært igangsatt tidligere, men på grunn av økte priser i markedet måtte selskapet utsette oppstarten i 2022
– Prosjektet ble utsatt i 2022 på grunn av at prisene steg. Nå velger vi entreprenør i januar. Under tilbudsprosessen fikk vi tilbakemeldinger fra tilbyderne om at gjennomføringstiden var for kort. Derfor ga vi dem seks ekstra måneder, og ferdigstillelse er nå satt til juni 2028, sier han til N247 torsdag.
Tre entreprenører konkurrerer om kontrakten, som har en estimert verdi på to milliarder kroner (eks. mva):
- Skanska Norge AS med rådgiver Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS
- Arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS med rådgiver Norconsult AS
- Hæhre Entreprenør AS med rådgiver Cowi AS
Etterlengtet
Det skal bygges 8,8 km firefelts motorvei og ca. tre km tilførselsvei fra Blørstadkrysset til eksisterende E39 i Tredal. Prosjektet består av to større bruer (Mandalselva bru og Djupedalen bru) i tillegg til to tunneler (Skreheia- og Vråheia) og kryss ved Blørstad.
Den nye E39 gjennom Søgne til Mandal øst ble åpnet i desember 2022. Ved Mandal øst ender veien foreløpig i en grushaug der strekningen vestover skal fortsette fra. Flere har påpekt at høye bomkostnader har ført til lavere trafikktall på strekningen enn forventet, og det skapte stor debatt da bomsatsene ble økt i februar 2024. Det medførte at flere bilister valgte å kjøre på den gamle E39.
På grunn av at dagens strekning er svært ulykkesbelastet, er ferdigstillelse av E39 fra Mandal øst etterlengtet.
Onsdag oppsummerte samferdselsministeren trafikkåret 2024. I en pressemelding skriver departementet at antallet trafikkdrepte har gått ned i 2024, men det var fortsatt over 600 drepte og hardt skadde i trafikken. På den nåværende strekningen der ny vei skal ferdigstilles i 2028, har det siden 1992 vært 51 ulykker med personskader, inkludert fire dødsulykker. Den knappe fire kilometer lange strekningen er kjent for å være svært utsatt for møteulykker.
- Dette er en svært ulykkesutsatt vei med mye trafikk og dårlig fremkommelighet, som nå erstattes av en trygg og forutsigbar vei, forklarte Nye Veiers administrerende direktør, Anette Aanesland tidligere da det ble klart hvilke entreprenører som gikk videre i tilbudsfasen av prosjektet som ble utlyst 12. desember 2023.