Samarbeider om turopplevelser og folkehelse i Vågsbygdmarka
For fem år siden var de alt annet enn fornøyd med at det skulle bygges ny E39 gjennom Vågsbygdmarka, turterrenget sentrumsnært Kristiansand som daglig benyttes av mange. Nå roser de Nye Veiers samarbeidsvilje for å finne gode løsninger hvor ny motorvei og turopplevelser eksisterer side om side.
Løypeutvalget kaller de seg, de 29 karene fra idrettsklubben Våg som holder turløypene i Vågsbygdmarka intakt. I årtier har de vedlikeholdt stier, sørget for merking og skilting slik at folk både får en fin trimtur i skauen og ikke minst finner frem til de skjulte naturperlene. Da ny E39 skulle bygges fra Kristiansand og vestover ble det tidlig klart at den ville tangere nordsiden av det høyt beskattede turområdet. Løypeutvalget fryktet naturkvaliteter var tapt for alltid.
Men slik ble det ikke. Løypeutvalget og prosjektledelsen til Nye Veier fant raskt tonen, og dermed spiren til samarbeid. Samarbeid om hvordan stinettet kan utvikles og kobles sammen, selv om motorveien gir tydelige begrensninger.
Arbeidet har gitt gode resultater. Stier som ble klippet av den nye veien, er blitt lagt om og skjøtet på. Bru som er bygget over E39 gir fin adkomst fra Mjåvann-siden, og over tunnelene er det mulig å ta seg frem som tidligere. Nå er stinettet igjen intakt, og kanskje enda mer fleksibelt enn før veien kom. For nye stier er blitt realisert. Langs nye E39 er det også blitt etablert ti meter høye støyvoller mot Vågsbygdmarka, som demper lyd og innsyn.
Nye Veier har gjennom samarbeidet bidratt vesentlig til at turkart over området blir helt oppdatert, og blir trykket opp og tilgjengeliggjort i 5.000 eksemplarer. Samtidig har Nye Veier finansiert oppgradering av informasjonstavler, skilting og nye gangbruer over bekker og vann.
- Vi er veldig tilfredse med samarbeidet med løypeutvalget til IK Våg. De har lagt ned, og vil fortsatt legge ned, et stort stykke arbeid for at turopplevelser i Vågsbygdmarka blir tilgjengeliggjort for alle, og ikke påvirkes av ny Europavei. Dette har vært et fint eksempel på at selv om man er uenige om sak, så kommer det noe godt ut av å være løsningsorienterte innenfor mulighetsrommet, sier Nye Veiers prosjektsjef Harald J. Solvik.
FAKTA
Dette har Nye Veier finansiert som avbøtende tiltak:
- Kostnader turkart/reetablering av løypenett som følge av bygging av ny E39
- Karttekniske kostnader
- Trykking av 5.000 kart
- Bro over bekk fra Bukksteinsvann
- 1 ny Informasjonstavle, Mjåvann
- 6 nye informasjonsplakater
- Materialkostnader for blant annet 40 nye skilt
- Administrative oppgaver
- Opparbeidelse, merking av stier grunnet E39, i henhold til registrering