Dialog og offentlige planer: Om trafikksikkerhet, kollektivtilbud og frivillighet
Dialog var ikke uventet stikkordet da Søgne bydelsråd hadde invitert formannskapet og innbyggere til dialogmøte på Søgne gamle prestegård onsdag kveld.
Etter en munter introduksjon der NRK-profil Kai Stokkeland pekte på dialogens betydning i å bygge og bevare relasjoner, fikk representanter fra frivilligheten sjansen til å markere seg for lokalpolitikerne.
De fremmøtte fikk høre om hvordan volleyball leverer gratis lavterskeltilbud, og hvordan skytterlaget har levert såvel nasjonale som internasjonale mestere på tross av manglende treningsfasiliteter gjennom flere tiår. Røde Kors fortalte om sin kapasitet innen omsorg og beredskap, og ungdommer fikk luftet frustrasjon over mangel på aktivitetstilbud.
Trafikkbildet på Tangvall
Størst engasjement skapte likevel representantene fra kommunen og AKT da lokale tema som trafikksikkerhet og kollektivtilbud var tema. Etter de seneste oppdateringene rundt offentlig prosjekter på Tangvall og omkringliggende områder, må det være tillatt å spørre om hvorfor prosjekter i regi av kommune og fylkeskommune kan ta tiår fra planleggingsstart til gjennomføring.
Fra tidligere publiserte saker har vi hørt om skolen på Rosseland som har eksistert som midlertidig skole i mer enn 50 år mens politikerne i først Songdalen kommune og senere Kristiansand kommune har fremmet og vedtatt ulike planer som i sin tur igjen har blitt skrinlagt. Vi kjenner også eksemplet fra Søgne der mulighetsstudie om Høllen endte opp med å flytte et busstopp noen få meter.
Onsdag kveld ble vi oppdatert på kommunens og fylkeskommunens planer for ny kollektivterminal på Tangvall. Etter en forutgående planprosess ble det i 2019 vedtatt detaljregulering for en ny kollektivterminal. Under dialogmøtet onsdag fortalte kommunens veisjef om hvordan disse planene først ble endre i tidsrommet 2021-2022. I ettertid har det kommet nye justeringer i samarbeid med AKT etter at alternative plasseringer har blitt forkastet. Seneste oppdatering med reviderte skisser skal nå følges opp med enkelte uavklarte detaljer før arbeidet kan legges ut på anbud, men ferdigstillelse av alle elementer i reguleringsplanen forventes ikke før i 2027 opplyste veisjefen.
Publikum i Kultursalen på prestegården lot seg etter reaksjonene å dømme ikke imponere over verken dagens situasjon på Tangvall eller planen som ble presentert. Mange ga uttrykk for at de frykter ulykker i møte mellom myke trafikanter og et økende antall store busser selv om de presenterte planene realiseres og ikke minst i det som blir et anleggsområde i byggeperioden.
Flere forslag til AKT
To representanter fra kollektivselskapet orienterte om dagens kollektivtilbud og om midlertidige endringer som planlegges under perioden med å bygge en ny kollektivterminal.
Fra bussbrukere i salen fikk representantene flere forslag som de lovet å ta med seg tilbake for nærmere vurdering.
– Den gode matlukta skal ikke bli borte
Mot slutten av dialogmøtet orienterte direktør helse og mestring, Brede Skaalerud og kommunalsjef Anne Sofie Hellesbø om en bestilling fra Helseutvalget der en vurderer å legge ned kjøkken ved omsorgssentrene på Tangvall og Nodeland.
Fra salen ble det pekt på at den gode og appetittvekkende lukten fra tilberedning av måltider ikke må bli borte da denne påvirker beboernes lyst til å spise på institusjonene.
– Dette er noe som uansett må foregå lokalt, og den appetittvekkende matlukten vil ikke bli borte selv om kjøkkentjenesten det her er snakk om blir sentralisert til en lokasjon, forklarte kommunalsjefen om saken som skal politisk behandles i november før den eventuelt blir en del av kommende økonomiplan.