Skolenedleggelse og konsekvenser for lokale fritidstilbud
Skolen er ikke bare et sted hvor barn får undervisning – den fungerer også som et samlingspunkt for hele nærmiljøet. Rosseland skole er avgjørende for frivilligheten i Volleberg, Lysgård og Kolekniben, der idrettslag, håndballklubber, korps og andre fritidsaktiviteter blomstrer takket være barnas deltakelse. Hvis skolen legges ned, vil det ha alvorlige konsekvenser for både barna og det lokale fritidstilbudet.
Lokalskolen og frivilligheten Rosseland skole er nært knyttet til frivilligheten i området. Mange barn deltar i aktiviteter som fotball, håndball og korps, aktiviteter som ofte er lokalisert i nærheten av skolen. Dette gjør det enkelt for barna å delta rett etter skoletid. Foreldre kan enkelt følge opp barna, og nærmiljøet holdes levende gjennom tett deltakelse i ulike aktiviteter.
Når skolen forsvinner, flyttes barnas sosiale bånd og interesser til nye områder. De vil knytte seg tettere til fritidstilbudene som er tilknyttet de større skolene lenger unna, noe som svekker engasjementet i Rosseland-området. Dette kan resultere i at lokale lag og foreninger mister medlemmer og gradvis svekkes.
Konsekvenser for lokale lag og foreninger Frivillige organisasjoner er avhengige av barn og unge for å kunne opprettholde aktivitetene. Når barn mister den naturlige tilknytningen til sitt nærmiljø, vil det gå ut over deltakelsen i lokale aktiviteter. Foreldre som tidligere har bidratt som trenere og frivillige, vil også miste mye av sitt engasjement når barna deres ikke lenger går på skole i nærheten.
Dette kan på sikt føre til en utarming av lokalsamfunnet. Med færre barn som deltar, vil idrettslag miste spillere, håndballklubber vil få færre medlemmer, og korps vil få færre musikanter. For lokalsamfunn som Rosseland er dette en alvorlig trussel mot den frivilligheten som har vært en bærebjelke for fellesskapet i årevis.
Lengre avstander – større utfordringer Når skolen flyttes, følger nye logistikkutfordringer for familiene. Med lengre skoleveier og økt avstand til fritidsaktiviteter blir det vanskeligere å organisere hverdagen. Barna vil knytte seg til aktiviteter som ligger nær de nye skolene, og deltakelsen i lokale fritidstilbud blir mer krevende å opprettholde.
For mange foreldre vil lengre hente- og leveringsruter bli en belastning. Dette kan føre til at barnas deltakelse i aktiviteter blir nedprioritert, noe som vil redusere deres muligheter for å bygge sosiale bånd i sitt eget lokalmiljø.
Alternativ 0+ styrker fellesskapet Alternativ 0+, som innebærer å bevare Rosseland skole, sikrer at barn fortsatt kan være en del av sitt nærområde. Kortere skolevei betyr at de enkelt kan delta i lokale aktiviteter etter skoletid, noe som styrker både deres sosiale nettverk og frivilligheten i lokalsamfunnet. Det gir rom for fellesskap, der barn og unge vokser opp i et trygt og støttende miljø.
Ved å velge Alternativ 0+ tar vi vare på det lokale engasjementet som gjør Rosseland-området til et levende samfunn. Det sikrer at både barn og voksne kan fortsette å bidra til et aktivt og dynamisk nærmiljø.
Konklusjon Rosseland skole har vært en viktig del av lokalsamfunnet, og nedleggelsen vil få konsekvenser langt utover skolens port. Når barna må gå på skole lenger unna, mister de tilknytningen til lokale aktiviteter, noe som svekker frivilligheten og engasjementet i nærmiljøet. Alternativ 0+ gir muligheten til å bevare skolen og sikre et sterkt, sammenhengende samfunn der både barn og voksne kan delta aktivt. Valget er klart – vi må ta vare på det som gjør lokalsamfunnet vårt sterkt.