«Rosseland skole – hjørnesteinen i vårt lokalsamfunn»

Publisert Sist oppdatert

Dette er et leserinnlegg som gjenspeiler innsenders mening.

Rosseland skole har i generasjoner vært hjertet i vårt lokalsamfunn. Fra Volleberg til Lysgård og Kolekniben har barn gått til skolen med trygghet og visshet om at de er en del av noe større. Skolen fungerer som et samlingspunkt for fellesskap og tilhørighet. I en tid der sentralisering truer små samfunn, står Rosseland som et symbol på verdien av nærhet, trygghet og lokal identitet.

En skole for generasjoner 

Rosseland skole har vært mye mer enn en utdanningsinstitusjon. Den har vært et bindeledd mellom barn, foreldre og frivillige. Samholdet som har vokst rundt skolen har formet et miljø der barn føler seg trygge, sett og ivaretatt. Når slike sentrale institusjoner forsvinner, svekkes det sosiale nettverket, og viktige møteplasser går tapt.

For barnefamilier i Volleberg, Kolekniben og Lysgård er nærheten til skolen avgjørende når de velger hvor de skal bosette seg. Hvis skolen forsvinner, vil dette få konsekvenser for både dagens og fremtidige generasjoner. Barna vil få lengre skolevei, og familiene mister det bindeleddet som gir området dets identitet.

Helse- og trivselsfaktoren 

Nedleggelsen av Rosseland skole kan ha store konsekvenser for barnas fysiske helse og mentale trivsel. I dag har mange elever en kort og trygg skolevei der de enten går eller sykler. Dette gir dem daglig fysisk aktivitet, noe som er avgjørende for deres trivsel og læringsutbytte. Helsedirektoratet har lenge fremhevet viktigheten av daglig fysisk aktivitet for å fremme barns helse og konsentrasjonsevne.

Hvis Rosseland skole legges ned, erstattes denne aktiviteten av bussreiser. Barna tilbringer mer tid sittende, noe som reduserer muligheten til å være i bevegelse og få frisk luft. Dette er en uheldig utvikling som både kan påvirke deres fysiske form og deres mentale overskudd.

Faktaboks:

Fakta om fysisk aktivitet:

• Helsedirektoratet anbefaler at barn er fysisk aktive minst 60 minutter om dagen. Gange eller sykling til skolen bidrar til dette.

Kilde: Helsedirektoratet

Rosseland skole:

• Skolen ligger sentralt i Volleberg-området og har i generasjoner vært en viktig del av lokalsamfunnet.

Frisk luft og fysisk aktivitet 

Gåing og sykling til skolen gir barna verdifull mosjon, og studier viser at barn som er fysisk aktive før skoledagen begynner har bedre konsentrasjon og læringsutbytte. Hvis barna mister denne muligheten, mister de også en viktig kilde til daglig bevegelse og energipåfyll.

Et sårbart fellesskap 

Skolen fungerer som mer enn bare et sted for læring – den er også en arena for sosial samhandling og frivillig innsats. Foreldre og lærere har skapt et miljø som fremmer samarbeid og lokalt engasjement. Hvis skolen forsvinner, mister lokalsamfunnet en viktig møteplass, og frivilligheten svekkes.

Nedleggelsen truer derfor ikke bare utdanningen, men hele den sosiale strukturen som er bygget rundt skolen. Et sterkt samfunn krever lokale institusjoner som fremmer engasjement, deltakelse og felles ansvar. Uten Rosseland skole blir lokalsamfunnet mindre robust og mindre sammenkoblet.

Konklusjon 

Rosseland skole har gjennom generasjoner vært en viktig del av lokalsamfunnet. Uten denne skolen risikerer vi å miste mer enn bare et undervisningstilbud. Vi mister et knutepunkt for fellesskap, en kilde til daglig fysisk aktivitet for barna og en viktig arena for sosial deltakelse. Politikerne må anerkjenne verdien av Rosseland skole og velge å bevare den. Det er ikke tiden for å rive ned det som fungerer – det er tiden for å bygge opp lokalsamfunnene våre.

Powered by Labrador CMS