Rv 9 ved Byglandsfjord i Bygland kommune var stengt i store deler av vinterferien.

– Det er jo litt typisk Søgne-folk

Publisert Sist oppdatert

Da riksvei 9 var stengt i vinterferien ble anleggsleder Mads Hansen(39) fra Søgne sentral i arbeidet med å gjenåpne veien. 

I ettertid forteller han til N247 at mange Søgnefolk som hadde satt kursen mot Hovden og Brokke for å nyte snørike dager tok kontakt med Hansen i håp om å slippe unna omkjøring, kolonnekjøring og ventetid på opptil 45 minutter.

– Det er jo litt typisk Søgne-folk sier Hansen med et smil, men understreker at sikkerheten alltid kommer først og at det ikke var mulig å finne noen snarvei gjennom anleggsområdet.

Stengingen skyldtes oppdagelsen av dårlig fjell under en pågående kurveutbedring ved Neset Camping i Byglandsfjord. 

Mye utstyr måtte løftes opp på fjellet for å utføre jobben

Arbeidet var en del av et større prosjekt for å bedre trafikksikkerheten på strekningen. Statens vegvesen hadde i utgangspunktet planlagt en mindre utbedring, men da det ustabile fjellet ble oppdaget, måtte planen raskt endres for å unngå fremtidige ras eller veiskader.

Dette førte til at bilistene måtte benytte en alternativ rute på motsatt side av fjorden og kjøre i kolonne. 

Flere N247 har snakket med forteller at turen til Brokke eller Hovden ble forlenget med opptil halvannen time. 

Til tross for forsinkelsene viste bilistene stor forståelse.

Trafikkdirigentene har i et leserbrev i Fædrelandsvennen rost bilistene for deres tålmodighet i innlegget «En hyllest til bilister i kø».

Hansen som har vært anleggsleder i Nomeland Maskin i tre år og jobbet i anleggsbransjen siden 2008 forklarer at utfordringer må løses raskt. Bedriften opererer hovedsakelig i området mellom Vennesla og Hovden og har lang erfaring med veiprosjekter.

– Det var en krevende oppgave å organisere to skift på kort varsel og sikre døgnkontinuerlig arbeid, men samarbeidet mellom de ansatte var enestående sier Hansen. 

Han skryter av både arbeidere, lokalbefolkningen og bilistene for deres tålmodighet i en krevende situasjon.

Det ble jobbet døgnkontinuerlig for å åpne RV9.

For å få jobben gjort jobbet arbeidslagene på 12-timers skift og sørget for at prosjektet kunne gå døgnet rundt. Det ble brukt tungt maskineri for å sikre fjellveggen og fjerne de ustabile partiene, og prosessen krevde både ekspertise og presisjon. Hansen forteller at det var utfordrende forhold, men at arbeidet gikk raskere enn fryktet takket være den innsatsen som ble lagt ned.

Nomeland Maskin, tidligere en tradisjonsrik anleggsbedrift fra Setesdal, er nå en del av entreprenørbedriften Olav Martin Sørli AS fra Kristiansand. Veien gjenåpnet torsdag i forrige uke, men det er fortsatt lysregulering på strekningen. 

Det er fortsatt lysregulering på strekningen

Hansen påpeker at selv om prosjektet medførte ulemper for mange ferierende, vil de nye utbedringene gi en sikrere og mer effektiv vei i årene som kommer. Han takker alle involverte for innsatsen og håper at både lokalbefolkningen og hyttefolk vil sette pris på forbedringene.

Powered by Labrador CMS