– Eksempel til etterfølgelse for hele bransjen
Blivakker, som har sitt hovedkontor på Mjåvann, er en av fire finalister i kategorien for store nettbutikker til Netthandelsprisen. Det er Posten Bring som står bak prisen som deles ut for 20. gang.
Denne anerkjennelsen kommer i et år hvor konkurransen har vært tøffere enn noensinne, med over 1.000 nettbutikker som er nominert av deres egne kunder.
Finalistene skal feires og vinnerne kåres under en storslått seremoni på «Carls» i Oslo 11. februar.
Høy standard blant finalistene
De tre prisene for «Årets nettbutikk» deles ut i tre kategorier, basert på omsetningstall. Blivakker konkurrerer i kategorien for nettbutikker med en årlig omsetning på over 250 millioner kroner, sammen med Lyko fra Sverige, Getinspired fra Trondheim og Fjellsport fra Sandefjord.
– De største nettbutikkene er eksempler til etterfølgelse for hele bransjen. De har perfeksjonert alt fra logistikk til kundekommunikasjon, og juryen har hatt en krevende oppgave med å velge ut de beste, sier juryleder Stian Andersen, som er head of B2C strategy i e-handel og logistikk hos Posten Bring.
Juryen har lagt særlig vekt på brukeropplevelse og innovasjon. Etter en omfattende prosess ble 124 nettbutikker valgt ut som semifinalister, før de ti beste gikk videre til finalen.
Det er Brandsdal Group som står bak Blivakker, og administrerende direktør, Kolbjørn Ertzeid uttrykker stolthet over finalistens prestasjoner:
– Det å bli nominert er en fantastisk bekreftelse på at kundene setter pris på oss. Selv om vi er optimistiske foran prisutdelingen, tror jeg vi har enda bedre sjanser til neste år. Vi har gjort mange grep for å styrke oss, men vi skal fortsette å utvikle oss fremover, sier Ertzeid til N247.
Han trekker frem hvordan bedriften de siste årene har gått fra å være en ren netthandelsbedrift til å etablere et fysisk butikknettverk.
Innen sommeren vil Bli vakker ha 10 fysiske butikker.
Tidligere priser og fremtidige ambisjoner
Blivakker er ikke fremmed for heder og ære. Nettbutikken har tidligere mottatt prisen «Folkets Nettfavoritt» fire år på rad, før prisen ble lagt ned etter deres suksessrekke. Nå står de klare til å presentere seg for juryen i forkant av utdelingen i Oslo.
– Uansett om vi vinner eller ikke, er vi invitert til konferansen for å dele vår historie og utvikling gjennom 28 år. Det er en ære i seg selv, sier Ertzeid.
Brandsdal Group har vokst betydelig de siste årene, med over 100 ansatte ved hovedkontoret på Mjåvann, 100 ansatte i butikkene, og ytterligere 50 ved et lager i Tyskland.
Blant finalistene møter Blivakker én direkte konkurrent, mens de andre to er nettbutikker de ikke konkurrerer med i samme marked.
Netthandelsprisenes jubileum er ikke bare en feiring av de beste i bransjen, men også en mulighet for å se tilbake på utviklingen i norsk netthandel. For Blivakker er finalistplassen en viktig milepæl, og veien videre ser lys ut for det suksessrike konsernet.
11. februar vil vinnere bli kåret, og spenningen er stor på Mjåvann. Med en sterk historikk og ambisiøse planer for fremtiden, fortsetter Blivakker å være en betydelig aktør innen norsk og internasjonal netthandel.