Innfelt: Kommunikasjonssjef i Gjensidige, Arne Voll.

Steinsprutskade - 500 uheldige bileiere i Agder vil oppleve dette i påsken

Publisert
Mange små steiner i veibanen.

– Er du bileier, er det en stor sjanse for at du har opplevd dette. Trolig vil flere hundre bilførere ende opp med en «rose» i frontruten de neste dagene, skriver i en pressemelding mandag.

– Påsken er i full gang for mange og samtidige er våren er rett rundt hjørnet. Når snøen smelter blir småsteiner og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Flere steder i landet har det i perioder vært bare veier de siste ukene. Det medfører at sesongen for steinsprutskader har startet.

Agder - Mange skader i påsken

Beregninger Gjensidige har gjort viser at nærmere 18.000 bileiere i Agder måtte innom et verksted for å reparere ruten eller få den skiftet i løpet av fjoråret. Erstatningene endte på 120 millioner kroner, eller 325.000 kroner hver eneste dag.

– Det er ingenting som tyder på at denne trenden vil snu, sier Voll. Trolig vil rundt 500 uheldige bileiere i Agder oppleve denne type skade – i løpet av påskeuken.

Ny og kostbar teknologi

Det som tidligere «bare» var en glassrute, er nå fylt med ny teknologi som varmetråder, filvarsler, ulike sensorer, farge i glasset og head-up display. I tillegg kan ruten være en del av bilens bærende konstruksjon.

– I snitt koster det Gjensidige rundt 12.000 kroner å skifte en rute. Likevel ser vi flere og flere tilfeller der vi har ruteskift med kalibrering som havner på over 30.000 kroner, sier Voll.

Hold avstand

Hvis du får en rose i frontruten er det viktig å dekke den til raskest mulig med tape. En ubeskyttet sprekk vil bli fylt av skitt, og da kan det være umulig å reparere den.

– Det beste og enkleste rådet er å holde god avstand til bilen foran, men noen garanti mot en liten «rose» i frontruten er det ikke, avslutter Voll.

Fakta - Hvorfor gratis ?

Kostnadene ved å skifte en rute er store. På bilmodeller med varmetråder i frontvinduet eller andre tekniske innretninger er kostnadene ekstra høye. Derfor er det en stor fordel når kunden velger å reparere ruten, i stedet for å skifte den. Alle bileiere med delkasko eller kasko får reparert steinsprutskade gratis. Må ruten skiftes er det som regel en egenandel.

I løpet av fjoråret måtte 310.000 bileiere innom et verksted for å reparere ruten eller få den skiftet. Erstatningene økte med 20 prosent i 2023 og endte på hele 2,1 milliarder kroner.

Gjennomsnittskaden for en steinsprutskade ligger på 6.800 kroner.

Powered by Labrador CMS