Nybilsalget i mars: Elbilforeningen jubler, men frykter salget er kunstig høyt
Mars måned kom med ny rekord. Hele 86,8 prosent av nye biler er elektriske, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det er en opptur etter en svak start på året. Tesla står for nesten halvparten av elbilsalget i mars, skriver elbilforeningen i en pressemeldig.
– Vi gikk inn i et svært usikkert elbilår der moms og vektavgift ble innført samtidig med renteøkning og inflasjon. Det ga grunn til bekymring, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening i meldingen.
Elbilandelen bør være godt over 90 prosent i 2023 for at Norge skal være i rute til å nå målet om 100 prosent i nybilsalget i 2025, slik Stortinget har bestemt.
─ Vi er spent på om elbilandelen kommer seg høyt nok utover året, sier Christina Bu videre.
I januar var elbilandelen nede på 66,5 prosent, noe som er betydelig lavere enn snittet for alle måneder i 2022. Forrige månedsrekord var i mars 2022, da elbilandelen var på 86,1 prosent.
Teslaslippet i mars var avgjørende
Som vanlig er siste måned hvert kvartal en stor utleveringsmåned for Tesla, og det er Teslas Model Y som dominerer 10 på topp-lista for mars, med 44 prosent av nybilsalget totalt og sju ganger flere registreringer enn Toyotas bZ4X på andreplass.
Ikke-ladbare hybrider har hatt betydelig fremgang i salget etter årsskiftet, og både Toyota Corolla og Toyota Yaris har kommet inn på 10 på topp-lista for 2023. Det betyr at bensinbiler, inkludert ikke-ladbar hybrid, har gått fram fra 5,5 prosent markedsandel i mars 2022 til 7,2 prosent i mars i år.
─ Vi ønsker ikke forurensende biler blant de mest solgte bilene, sier Bu og ber politikerne tilrettelegge virkemidlene så ikke elbilene taper konkurransen fremover.
Trøndelag på topp, bomringvekst i Troms, men i Finnmark selges altfor mange fossilbiler
Fylkesoversikten viser at Trøndelag ligger på topp i mars med 92,3 prosent. Tre av atten fylker har over 90 prosent elbilandel i nybilsalget. Elbilandelen i Finnmark er lavest med kun 68,1 prosent.
─ Det bør ikke være noen god grunn til å velge fossilbil som nybil – selv ikke for de som bor i Finnmark, sier Bu.
Hun advarer mot at for rask innfasing av avgifter på elbil, arbeider mot norske klimamålsettinger.
Et fylke som også er verdt å merke seg, er Troms. Etter at bomringen rundt Tromsø kom på plass 5. januar i år med 50 prosent miljørabatt, har elbilandelen økt betraktelig fra 75,6 i mars fjor til 90,2 prosent i år.
─ Dette viser hvor avgjørende miljørabatt ved bombetaling er. Vår oppfordring til lokalpolitikerne er å jobbe for at elbiler maksimalt skal betale halvparten av full takst, understreker Christina Bu i Elbilforeningen.
I gamle Aust-Agder var 87,43 prosent av nybilsalget en elbil. I gamle Vest-Agder 79,08 prosent.