Betydelig utvidelse av næringsareal

Publisert

- Veien inn her kalles bare for TT-veien, sier Tom Eikså i det vi tar av fra den nordligste rundkjøringen i det nye krysset på Lohnelier. 
Om en måneds tid skal det etter planen settes trafikk på den nye trafikksikre firefelts motorveien som går tvers gjennom industriområdet på Lohnelier, helt øst i Kristiansand kommune. Fra denne veien er det god utsikt mot det eksisterende næringsområdet syd for ny E39 og til TT-veien som ligger parallelt med motorveien og fører inn til det som skal bli 600 daa nye næringsarealer nord for E39. 
Artikkelen fortsetter under bildet.
TT-veien (til venstre for nye E39 i bildet) bygges av AF Gruppen i forbindelse med ny E39 som erstatning for en tidligere planlagt bro over E39. (Foto: AF Gruppen).
- Denne veien gjør bare adkomsten til Lohnelier nord enda greiere med ut- og innkjøring direkte til E39 uten å gå gjennom hele det gamle området, utdyper Eikså.
Som styreleder i selskapene TT-Eiendom AS med underliggende enhet Lohne næringstomter vet Eikså det meste om hva som rører seg i næringsområdet som etter en pågående regulering vil være rundt fire ganger større en det industriområdet som i dag ligger syd for ny E39. 
- Trenger nye arealer
- Området syd for den nye veien er på rundt 200 daa, og der er nå hele arealet solgt. De to siste tomtene på totalt 29 daa har nylig skiftet eier, og på begge disse pågår nå bygging, sier Eikså videre. 
På en av tomtene bygges akkurat nå det som etter utbyggers opplysninger blir Norges største båthotell. Vest for dette reises i disse dager nok et nytt bygg. 
- Det er selskapet Kami eiendom som har kjøpt dette arealet, og det er Strømmes som skal ha sitt hovedlager her. Totalt blir det 3.000 kvadratmeter lager, og bygget overtas formelt fra 1. januar 2023, sier styreleder i Kami, Karl Johan Bjerge til N247. 
Fra 200 daa til 800 daa
Deler av arealet nord for ny E39 er allerede ferdig regulert, og her er flere tomter ferdig planert. 
Artikkelen fortsetter under bildet. 
- Vi går fra dagens 200 daa og plusser på nye 600 daa når den pågående reguleringsprosessen blir ferdig. På tomtene like nord for den nye veien har vi allerede interessenter som vil i gang, men forhold som er uavklart i kommunens nye arealplan gjør at ting stopper opp, forklarer Eikså videre. (Foto: Jon Aamodt).
Det er blant annet forholdet rundt tillatelse til «handel» i næringsområdet som trenger en nærmere avklaring før en del av interessentene kan si et endelig ja til å etablere seg. Arealplanen skal om kort tid ut på høring og blir trolig vedtatt før sommerferien 2023. Etter det som er kjent i dag vil denne legge føringer for hva slags handel som tillates i området og hvor i området slik handel skal lokaliseres. Eikså trekker frem aktører innen byggevarer som eksempel på en type handel som kan være aktuelt. 
Utfordrende energiforsyning
Eikså forteller videre om et tett og godt samarbeid med utbyggerne av den nye motorveien og om hvordan entreprenørene tilpasser sine virksomheter til hverandre. 
- Vi har nylig sprengt store masser som ligger nær opp til den nye veien. Dette har vi gjort nå for å unngå at det kan oppstå konflikter med slike typer arbeid etter at det er satt trafikk på veien, forklarer han. 
Som utvikler av næringstomter ser han imidlertid en helt annen og kanskje større utfordring med tanke på nyetableringer, spesielt rettet mot nye «grønne» virksomheter som trenger tilgang til store mengder energi. 
- Det planlegges oppgradering av høyspentlinje, den såkalte «kystlinja». Med tanke på det grønne skiftet og ny kraftkrevende industri er vi ikke sikre på om den oppgraderingen vil være tilstrekkelig. Det kan være utfordrende å få svar på hva kraftleverandører kan levere til området, og vi hører at nye utbygginger tar flere år. Kanskje det kan være en tanke å gjøre som med veibygging, at vi får et selskap i likhet med Nye Veier, men som kan forsere arbeidet med å skaffe nok kraft fordelt ut til næringsområdene, sier Tom Eikså til N247. 
Bildet under: Flere nye tomter klargjøres for fremtidige interessenter på Lohnelier industriområde. (Foto: Jon Aamodt).
Norges største båthotell ifølge utbygger. 5.000 kvadratmeter lager er under bygging på den 13.000 kvadratmeter store tomta syd for nye E39. (Foto: Jon Aamodt)
I bygget som reiser her skal Strømmes ha sitt 3.000 kvadratmeter store nye hovedlager. (Foto: Jon Aamodt)
Powered by Labrador CMS