– Bedre for elevene før
Statens vegvesen slår alarm etter at rekordmange teoriprøver ble gjennomført i 2024, men kun 57 prosent av kandidatene bestod. Over 90 000 prøver endte med stryk.
– Dette er altfor dårlig og fører til sløsing med både tid og ressurser, sier avdelingsdirektør Heidi-Kristin Herbst i Statens vegvesen.
-
Vi gjennomførte rekordmange teoriprøver i løpet av 2024, men det hjelper lite
når over 43 prosent av prøvene får stryk, sier hun.
UFO Skantraf er blant kjøreskolene som tilbyr teorikurs i Søgne. Daglig leder ved kjøreskolen, Inge Sørhaug, er bekymret for utviklingen. Han peker på at kjøreskolene tidligere fulgte opp elevene tettere gjennom hele opplæringsløpet, noe han mener ga bedre resultater.
– Før var teorien en integrert del av den praktiske kjøringen, og elevene fikk testet teorien i praksis. Nå er det Statens vegvesen som i større grad har overtatt ansvaret for teoridelen, og mitt inntrykk er at det var bedre for elevene før, sier Sørhaug til N247.
Det pekes på et EU-direktiv som en medførende årsak.
Kommunikasjonsrådgiver Bjørn Lillevolden i Statens vegvesens avdeling for trafikk og kjøretøy deler oppfatningen til Sørhaug. Han forklarer at endringen kom som følge av et EU-direktiv, som la større ansvar på elevene for å tilegne seg teorikunnskap.
– Tidligere var det egne teorikurs som en del av opplæringen, men disse er nå borte. Elevene må nå selv sørge for å lære teorien, og dette er noe vi dessverre har liten innflytelse over, sier Lillevolden.
De som stryker på teoriprøven må vente lenger på oppkjøring, noe som bidrar til lengre køer og flere forsinkelser. Til tross for at strykprosenten for teoriprøver holdt seg stabil fra 2023, håper Statens vegvesen på en bedring i 2025.
På den praktiske oppkjøringen er resultatene betydelig bedre, med 78 prosent av kandidatene som bestod i 2024.
Lillevolden oppfordrer alle som skal ta teoriprøven til å forberede seg godt.
– Les teori, øvelseskjør og vær godt forberedt. Gode rutiner er nøkkelen til å bestå, avslutter han.