Bankkunder kan oppleve feil etter datatrøbbel - Feilen rettet torsdag ettermiddag

Publisert Sist oppdatert

Oppdatert torsdag ettermiddag: 

Markedsrådgiver Bård Holmen Solvik.

Torsdag ettermiddag sier bankens markedsrådgiver Bård Holmen Solvik til N247 at bankens dataleverandør har bekreftet at feilen som førte til feil i transaksjoner nå skal være løst.

– De fleste kunder som har opplevd feil har nå fått korrigert sine opplysninger. Enkelte transaksjoner kan fremdeles henge igjen, men disse vil bli korrigert i løpet av kvelden, opplyser Solvik.

Banken takker alle berørte kunder for forståelse rundt hendelsen og beklager igjen til kunder som har opplevd utfordringer knyttet til hendelsen.

Opprinnelig artikkel torsdag formiddag: 

– En av våre dataleverandører har sist natt hatt en feil som har ført til at transaksjoner har blitt gjennomført flere ganger. Det har ført til at innbetalinger og betalinger kan ha blitt gjennomført flere ganger for våre kunder, sier administrerende banksjef i Søgne og Greipstad sparebank, Vidar Skaaland til N247 torsdag formiddag.

For kunder betyr dette at betalinger som har vært gjennomført i løpet av siste natt kan ha blitt trukket fra kundens konto flere ganger. Det samme gjelder innbetalinger til kundens konto. Feilen har rammet flere banker.

– Det jobbes med å rette opp feilene, og vi henstiller til kunder om ikke selv å foreta endringer eller prøve å rette opp i feilene. Det forventes at nødvendige korrigeringer skal være klare til fredag 7. mars, og kundenes saldo skal da igjen være korrekt, tilføyer Skaaland.

Kunder som opplever at de ikke får gjort innkjøp grunnet feil trekk fra konto bes ta kontakt med banken for nødvendig hjelp.

– Banken beklager ulempen situasjonen medfører for sine kunder. Vi oppbemanner vårt kundesenter i dag, men gjentar oppfordringen om at kunder ikke selv prøver å korrigere for feil som har oppstått, sier banksjefen.

Powered by Labrador CMS