Varsler flere problemer fremover
Sørlandsbanen står overfor store utfordringer som har ført til svekket tillit blant reisende. Fra 6. januar og frem til påske må reisende mellom Kristiansand og Gjerstad belage seg på buss for tog dersom de har planer i Oslo før klokken 14.30. Dette skyldes omfattende vedlikeholdsarbeid som spesielt rammer morgenavgangene klokken 04.43 og 07.51 fra Kristiansand.
Det er Go Ahead som drifter togene på Sørlandsbanen, og kommunikasjonsansvarlig Oda Riska uttrykker bekymring for konsekvensene.
– Vi mister passasjerer som ikke ønsker å reise med buss for tog. Det gjør det både dyrere og mer utfordrende for oss som togselskap, sier hun til N247.
Riska opplyser at det i 2024 var rundt 14.500 reisende fra stasjonene på Nodeland og i Kristiansand sentrum på de berørte avgangene.
Bane Nor varsler flere avbrudd
Det er Bane Nor som har ansvaret for drift og vedlikehold av jernbanenettet i Norge. Harry Korslund er senior kommunikasjonsrådgiver i Bane Nor, og forklarer at arbeidet med å modernisere høyspenningsanleggene mellom Kristiansand og Neslandsvatn startet i 2022 og skal etter planen ferdigstilles innen 2026.
Han erkjenner at arbeidet skaper frustrasjon blant passasjerene, men understreker nødvendigheten av oppgraderingen.
– Vi trenger å oppgradere høyspenningsanlegget for å sikre en mer miljøvennlig og pålitelig togdrift. Vi beklager ulempene, men dette arbeidet er avgjørende, sier Korslund.
Hyppige problemer
I tillegg til planlagt vedlikehold har uforutsette problemer skapt kaos for reisende. Fredag ble Drammen stasjon stengt etter en avsporing, noe som påvirket Sørlandsbanen. Passasjerer måtte fraktes med buss til Oslo. I romjula førte tekniske problemer til full stans i togtrafikken over hele landet.
Onsdag og torsdag denne uken stoppet togene på grunn av rim på kjøreledningene. På Marnardal stasjon opplevde 100 passasjerer å måtte forlate toget og vente utendørs i kulden etter tekniske problemer. Sondre Veel fra Søgne var blant dem som ble rammet, og bekrefter at flere passasjerer sto ute i kulden og ventet.
Økte investeringer i jernbanen
Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Cecilie Knibe Kroglund(AP), forklarer at utfordringene skyldes et stort etterslep på vedlikehold.
– I 2025 er det bevilget 3,2 milliarder kroner ekstra til drift, vedlikehold og fornyelse av jernbanen. Sørlandsbanen prioriteres med oppgraderinger av kontaktledninger, sporfornyelse og sikring mot flom, sier Kroglund.
Hun understreker at vedlikehold er nødvendig for å sikre en moderne infrastruktur, selv om det skaper midlertidige ulemper.
– Store deler av jernbanen er gammel, og det er bygget opp et betydelig vedlikeholdsetterslep over tid. Vi forstår frustrasjonen, men vedlikeholdet er nødvendig, sier hun.
Fredag formiddag var det øde på Nodeland stasjon, en dag som vanligvis har flere reisende. Situasjonen speiler utfordringene Sørlandsbanen står overfor.
Fylkesordfører Arne Thomassen(H) mener at kun store investeringer kan sikre persontrafikkens fremtid.
– Sørlandsbanen er inne i en krevende omstilling. Med stadig bedre veier og busstilbud må det en betydelig satsing til for å gjøre banen konkurransedyktig, sier fylkesordføreren til N247.
Sørlandsbanen står overfor en tøff periode, og mange stiller nå spørsmålet om tiltakene kommer i tide for å redde banen som et levedyktig transportalternativ for fremtiden. Uansett må passasjerer belage seg på avbrekk med buss for tog på flere avganger i lang tid fremover.