Forskere fra Norden til Oasen skole Birkelid for å lære
Av Mari Degnepoll Kolltveit, pedagogisk utvikler for Oasen-skolene
En gruppe forskere fra ulike universiteter i Norge, Sverige og Danmark, samt representanter fra praksisfeltet og ungt entreprenørskap, fikk nylig muligheten til å besøke Oasen skole Birkelid for å lære om skolens arbeid med matproduksjon og entreprenørskap. I løpet av noen formiddagstimer på Birkelid ble forskerne presentert både for elever, lærere, kyllinger, griser og planter.
Forskergruppen utgjør LEARNFOOD-nettverket som har skolemåltidet som felles tema. De har jevnlige møtepunkt, denne gangen ved UiA, og innenfor sine ulike forskningsfelt har alle på et eller annet vis søkelyset på mat i skolen. Frøydis Nordgård Vik, professor ved Institutt for ernæring og folkehelse ved UiA, forteller at hun ønsket å ha med sine kolleger til Oasen skole Birkelid, fordi de tidligere har erfart at skolen har et innovativt arbeid knyttet til deres fagområde:
– Vi har fokus på å utvikle og samskape ny kunnskap om hvordan man kan integrere pedagogiske tilnærminger til skolemåltidet i Danmark, Norge og Sverige.
2Tasty
På Birkelid fikk gjestene først observere elevbedriften fra åttende trinn, 2Tasty, som rett etter skolestart var i full sving med å produsere lunsjen som skulle serveres til forskergruppen. Etter litt informasjon om hvordan skolen jobber med produksjon av råvarer og foredling av disse, serverte elever fra 2Tasty blant annet wok, med svinekjøtt fra skolens eget griseavl.
Deretter gikk turen til kyllingene på 7. trinn, hvor elevene forklarte hvordan de hadde passet på at syv kyllinger ble ruget fram i rugemaskin. Elevene viste og forklarte også hvordan de i klasserommets vinduskarm hadde dyrket frem ulike tomatarter i melkekartonger.
Grisebingen
I møte med grisene som nå har tilholdssted på skolen, fikk gjestene erfare at gjengen i grisebingen ikke lot seg påvirke av storfint besøk. De ga en god dag og oppførte seg som nettopp griser, men de satte stor pris på godt stell og mye mat.
– I det praktiske arbeidet med dyrevelferd får elevene kjenne på kroppen noe av hva som kreves for at dyrene skal trives og ha det bra. Mat og drikke skal gjøres klar og bæres inn til dyrene, trau og platting rengjøres og området hvor grisene sover får skiftet halm. Dette skaper både forståelse og respekt for bondens arbeid, forteller lærer og pådriver Mikael Jortveit.
Drivhus
I skolens drivhus dyrker Ingrid Isaksen og hennes elever et mangfold av vekster. Her kunne forskerne se hvordan gulrøtter, rabarbra, løk, tomater og mange andre godsaker blir drevet fram med omhu. Ingrid påpeker at det ennå er tidlig i vekstsesongen, men hun gleder seg til å kunne bruke de ferske råvarene i mat og helse når høsten kommer.
– Vårt mål er at elevene skal se og lære hvor maten vi spiser kommer fra og hvor mye jobb som kreves for å få dette til. Premien er når vi litt etter skolestart kan høste inn frukt og grønt og elevene er stolte over arbeidet de har fått være med på, sier Ingrid.
Ingrid forteller videre at det er viktig at barna lærer forskjellige metoder for foredling av maten. De lærer å safte, sylte og å hermetisere frukt og grønt, slik det ble gjort før i tiden.
Frøydis Nordgård Vik er imponert over skolens arbeid:
– Det er veldig spennende å se hvordan Oasen skole Birkelid jobber aktivt med elevbedrifter, og at skolens undervisning bidrar til at man kommer nært på prosessen «fra jord til bord». Skolen spiller en viktig rolle i å utdanne fremtidige generasjoner til å produsere bærekraftige råvarer.
Mikael Jortveit bekrefter at skolen ønsker å bidra til dette.
-Kanskje kan vi også tenne gnisten hos noen kommende entreprenører innen matproduksjon, sier han.
-Dessuten er drivhuset et finfint sted å få seg en god prat med elevene, legger Ingrid til.