
AKT gjør flere endringer: Høllen mister direktebuss til byen
AKT vil gjøre flere endringer på busstilbudet i Søgne. Endringene vil medføre at Høllen ikke lenger får en direkte bussforbindelse til Kristiansand.
Bussen fra Nodeland vil etter omgjøringen betjene passasjerer til eller fra Høllen.
Dette kom frem da AKT holdt en presentasjon for politikerne i Areal- og miljøutvalget torsdag.
– Vi ser blant annet på passasjervekst, og hvor det er en forventet vekst fremover, sa Helene Heggheim i AKT til utvalget.
Når den nye kollektivterminalen på Tangvall åpner senere i år, vil Agder Kollektivtrafikk (AKT) gjennomføre flere endringer i rutetilbudet i Søgne og Songdalen.
En av de mest merkbare endringene er at Høllen ikke lenger vil ha direktebusser til eller fra Kristiansand. Samtidig vil Langenes få en etterlengtet direkterute til byen.
I dag betjenes Høllen av linje 40, som går via Høllen på vei til Åros og deretter innom Høllen igjen på vei til Kristiansand.
Etter omleggingen vil linje 40 ikke lenger kjøre innom Høllen. I stedet vil linje 48, som går mellom Nodeland og Søgne forlenges til Høllen.

Bussen fra Høllen vil da gå innom Tangvall, hvor passasjerer må bytte til linje 40 for videre transport til Kristiansand. Langenes vil derimot få direktebuss til byen.
I dag er det timesfrekvens på linje 48 mellom Nodeland og Tangvall. Seneste avgang er i dagens rutetabell rundt klokken 21.
Dersom ikke frekvensen utvides, vil ikke Høllen ha et busstilbud etter klokken 21.00
Njål Are Møller i AKT sier endringene skylles den nye kollektivterminalen på Tangvall.
– Endringene vil gi bedre flyt ved kollektivterminalen på Tangvall, bedre fordeling av passasjer mellom avgangene og økt kapasitet, sier Møller til N247.
Han forklarer at det er viktig å unngå for mange busser inn på terminalen samtidig for å sikre et helhetlig og effektivt kollektivtilbud.
For reisende fra Høllen betyr dette at de enten må bytte buss på Tangvall eller gå til rundkjøringen i krysset Hølleveien/Årosveien for å ta linje 40 direkte til Kristiansand.
Ifølge Møller vil mange av passasjerene i Høllen ha gangavstand til Årosveien der rute 40 vil passere.
I juli vil en ny operatør, Fjord Shuttle, overta driften av båtrutene i Søgne. Den nye kontrakten har en kostnadsramme på minst 70 millioner kroner i kontraktsperioden, noe som er mer enn en dobling av dagens kostnader.
Når AKT gjennomfører omleggingen av busstilbudet, vil ikke lenger båtrutene ha en direkte bussforbindelse til Kristiansand, men i stedet ha forbindelse til Nodeland.

Samtidig vil Vedderheia få direkteavganger til Kristiansand rutebilstasjon, og linje 40 og 40E vil kjøre direkte på den nye E39.
Avgangene fra Langenes og Vedderheia vil i følge AKT gå på fv439, altså den gamle E39.
Endringer i Songdalen
Også i Songdalen blir det endringer. Linje 45 fra Nodelandsheia vil betjene Vollebergområdet og kjøre direkte til E39 via Monan. AKT har en langsiktig ambisjon om å øke frekvensen fra Nodeland, men det er ingen konkrete planer for dette i 2025.
De planlagte endringene vil ifølge AKT gi et mer effektivt kollektivtilbud i Søgne og Songdalen, men vil også kreve tilpasning for reisende som tidligere har hatt direkteforbindelser til Kristiansand. AKT mener likevel at omleggingen totalt sett vil gi et bedre tilbud for innbyggerne i Søgne og Songdalen.