![I sommer byttes rutebåten fra Skagerrak Navigation AS ut med ny operatør med nye elektriske båter. Det betyr økte utgifter](https://image.n247.no/546495.webp?imageId=546495&width=960&height=548&format=jpg)
Mer enn dobling av utgifter: – Dette er vanvittig og gal bruk av våre skattepenger
Fra sommeren av overtar Fjord Shuttle rutetrafikken i Søgne-skjærgården med to splitter nye elektriske båter.
Dette medfører en dobling av kostnadene fra dagens kontrakt med «rutebåten».
Den nye kontrakten strekker seg over ti år med mulighet for fem års forlengelse og innebærer en årlig kostnad på rundt 7 millioner kroner.
Dette utgjør totalt 70 millioner kroner i kontraktsperioden og er en dramatisk økning fra dagens kostnad på 30 millioner kroner over en kontrakt verdt 4,3 millioner årlig over syv år.
![Slik blir de nye elektriske båtene som skal trafikkere i Søgne-skjærgården fra i sommer.](https://image.n247.no/546504.webp?imageId=546504&width=960&height=548&format=jpg)
Dersom opsjonen om en forlengelse av inntil fem år blir tatt ut, vil kostnadene for rutetrafikk i Søgnes skjærgård gjennom kontraktsperioden koste rundt 105 millioner kroner.
N247 har bedt Agder fylkeskommune svare på hvem som skal betale for kostnadene. Agder kollektivtrafikk (AKT) er et heleid offentlig selskap som eies 80 prosent av fylkeskommunen og 20 prosent av Kristiansand kommune. Noe av prislappen vil komme fra billettinntekter, men fylkeskommunen har ikke svart på henvendelsen om hvem som skal dekke kostnadene mellom fylkeskommune og kommune.
Ny teknologi og universell utforming
De nye fartøyene er nå under bygging i Finland og vil være cirka 15 meter lange og fem meter brede. Båtene som er universelt utformet med plass til rullestolbrukere vil ha en kapasitet på 36 passasjerer. Daglig leder i Fjord Shuttle, Kjetil Hantveit fortalte til N247 da kontrakten ble inngått at båtene skal gå helelektrisk og vil tilby høy komfort med store vindusflater og mulighet for utendørs sitteplasser.
Det er fylkestinget i Agder som har satt krav til bruk av nullutslippsfartøy på båtrutene i Søgne-skjærgården. Dette har ført til at dagens operatør Skagerrak Navigation AS ikke leverte tilbud for ny kontraktsperiode, da omleggingen ble ansett som for kostbar, noe de uttalte til N247 i mai 2024.
Administrasjonssjef i AKT, Kjell Sverre Drange bekrefter ovenfor N247 at kostnadene for den nye kontrakten vil beløpe seg til rundt 70 millioner kroner over ti år, med mulighet for å øke til 105 millioner kroner dersom opsjonen for forlengelse tas ut.
Sammenlignet med dagens kontrakt på syv år til en kostnad på rundt 30 millioner kroner, innebærer dette en betydelig økning som flere reagerer på.
Politisk uenighet om elektrifisering
![Oda Sofie Pettersen (MDG) og Steinar B. Andersen (FrP) er uenige om behovet for elektrifisering av båtrutene i Søgnes skjærgård.](https://image.n247.no/546502.webp?imageId=546502&width=960&height=548&format=jpg)
Utvalgsleder for samferdsel og mobilitet i Agder fylkeskommune, Steinar Bergstøl Andersen (FrP) var blant politikerne som stemte imot kravet om elektriske båter i Høllen.
– Elektrifisering reduserer det øvrige kollektivtilbudet i deler av Agder på grunn av kostnadene. Vi burde heller satse på hyppigere avganger og reduserte kostnader fremfor symbolpolitiske klima- og miljøtiltak, sier Bergstøl Andersen.
Gruppeleder for Miljøpartiet De Grønne i fylkestinget, Oda Sofie Pettersen fra Søgne forsvarer derimot kravet.
– Prisøkningen skyldes både generell kostnadsvekst siden forrige inngåelse av kontrakt i 2017/2018 og nasjonale krav om elektrifisering. Derfor mener jeg sammenligningen av kontraktene blir litt kunstig, hevder Pettersen.
Hun legger til:
– Agder er blant de dårligste fylkene på å kutte utslipp. Derfor må vi som en offentlig aktør ta ansvar for å kutte utslipp og nå vedtatte klimamål. Det er stor enighet i fylkestinget om å støtte økt elektrifisering, sier Pettersen.
Skaper reaksjoner
Blant pensjonister på Shanty`en i Høllen er meningene sterke. I den gule bua som ligger idyllisk til på Høllebrygga møtes det om formiddagen flere pensjonister daglig. Her diskuteres det mye, og de nye båtrutene har vært hyppig diskutert. Pensjonistene reagerer på de høye kostnadene og mener det er en gal bruk av offentlige penger.
![En talefør og ivrig gjeng på Shanty`en i Høllen. Her er meningene klare og tydelige](https://image.n247.no/546500.webp?imageId=546500&width=960&height=548&format=jpg)
– Det er vanvittige kostnader for et tilbud som hovedsakelig er for sommerturister. Vi burde heller brukt pengene på å forbedre busstilbudet i kommunen, hevder flere av pensjonistene.
De hevder de kjenner flere som sikkert ville tilbudt å kjøre passasjerer på bestilling til en brøkdel av prisen.
– Det er unødvendig at båtene skal gå selv når det ikke er passasjerer. Hadde man heller hatt et tilbud på bestilling, ville både kostnader og utslipp blitt redusert, sier flere.
– Vi ser jo at mange fritidsbåter fortsatt kjører på fossilt drivstoff her i Høllen. Hva slags forskjell gjør disse to båtene da? undres pensjonistene.
– Dette er vanvittig og gal bruk av våre skattepenger, avsluttes det fra gjengen i Shanty`en.
AKT har fått tilsendt saken med mulighet for en kommentar, en mulighet de har valgt å ikke benytte seg av.
Relaterte saker: