Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge

– Seks av 10 sørlendinger har blitt forsøkt svindlet i første kvartal

Publisert Sist oppdatert

– I en landsdekkende undersøkelse gjennomført i regi av Telenor svarer nesten seks av 10 sørlendinger at de har blitt forsøkt svindlet i første kvartal 2024, skriver selskapet i en pressemelding torsdag morgen.

Den vanligste formen for digital kriminalitet er phishing. Av de som oppgir at de har blitt forsøkt svindlet svarer hele 60% at de har blitt forsøkt svindlet på denne måten. 29% av de spurte bosatt i Agder svarer at de har blitt kontaktet på e-post dette kvartalet. Dette er noe under landsgjennomsnittet som ligger på 32 prosent.

Totalt stanset Telenor mer enn 500 millioner forsøk på digital kriminalitet i Norge første kvartal i år. Dette er en markant økning sammenlignet med forrige kvartal. Blokkering av allerede kjente svindel-nettsider samt phishingforsøk utgjør de vanligste formene for nettkriminalitet. Dette viser at man er minst like utsatt for digital kriminalitet ved at man ved surfing på Internett oppsøker noe som viser seg å være falske nettsider.

- Nordmenn trykker på lenker, oppgir personlige data og surfer på nettsider som viser seg å være falske. Det er lett å la seg lokke av ekstremt gode tilbud og fristende annonser, enten de dukker opp feeden din i sosiale medier, google søk eller andre steder. I Norge er vi vant til at informasjon vi leser eller mottar er ekte. Dessverre gir dagens digitale virkelighet rom for kriminelle som bevisst vet å utnytte dette, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.

Bekymret

73 prosent av de spurte i Agder svarer at de er bekymret for å bli rammet av digital kriminalitet, eksempelvis at man frastjålet bankinformasjon, blir utsatt for ID-tyveri, svindelforsøk eller andre former for bedrag. Samtidig oppgir 47% at de ikke vet hva de skal gjøre dersom de blir utsatt for digital kriminalitet.

– Vær skeptisk til alle annonser, nettsider, meldinger, e-poster og telefonsamtaler der du blir bedt om å dele personlig eller sensitiv informasjon. Det kan ofte være svært vanskelig å se forskjell på en ekte og en falsk side eller henvendelse. Det er vanlig at man får beskjed om at du må handle raskt. Det er derfor viktig å ikke la seg stresse. Bruk god tid og gjør nødvendige undersøkelser slik at du unngår å bli lurt, sier Engebretsen.

Dersom man blir lurt er det viktig at man anmelder eller tipser politiet, slik at de kan sikre digitale spor og sørge for at bevis ikke går tapt. Det kan være en påkjenning å bli rammet av digital kriminalitet, det kan derfor være lurt å dele din opplevelse med familie og venner.

– Å la seg lurere av svindlere er ofte skambelagt, det bør det ikke være – fremgangsmåten er ofte svært profesjonell og kan være vanskelig å avsløre selv for eksperter. Dersom du blir rammet bør du snakke med noen som kan støtte deg og hjelpe å tenke klart i en vanskelig situasjon, avslutter Engebretsen.

Powered by Labrador CMS