- Derfor er mitt drivstoff dyrere

Publisert

Søndag ettermiddag mottok lokalavisene i Søgne og Songdalen en epost fra Søgnemannen Rune Røiseland som mener at Joker Høllen holder for høye drivstoffpriser. Vi gjengir eposten i sin helhet her:


Hei,
Jeg var i dag innom for å fylle diesel på båten hos dere i Høllen, og i kassa hadde vi en kort meningsutveksling rundt prisen på avgiftsfri diesel. Jeg gav uttrykk for at dere har priset denne så høyt at det oppleves urimelig. Du tilkjennegav at du ikke var kjent med avgiftsnivået, og jeg valgte derfor å sjekke dette ut litt nærmere. Et søk hos Toll og avgiftsdirektoratet viser at prisen på avgiftsfri diesel normalt skal ligge kr. 3,82 under ordinær diesel, ettersom dette er avgiftsreduksjonen som for tiden er gjeldene på dette drivstoffet (se http://www.toll.no/upload/aarsrundskriv/2014/2014_Veibruksavgift_på_drivstoff.pdf).
Jeg har selvsagt forståelse for at en næringsdrivende skal tjene penger, og at dere forsøker å bruke alle muligheter for dette, men når deres utsalgspris på avgiftsfri diesel så godt som er lik prisen på diesel til biler ellers, så betyr det i praksis at dere tillater dere å ta en svært høy avanse pr liter. Det vil jeg hevde er å misbruke markedssituasjonen lokalt. En slik situasjon kan ikke være heldig med tanke på å utvikle lojalitet og oppslutning blant Søgnefolk. Jeg håper sterkt noen ser dette som en mulighet til å starte opp et alternativt sted å bunkre i Søgne.
Ettersom dette er en sak som opptar meg, sender jeg en kopi av denne mailen til lokalavisene. Om de vil følge opp på noen måter vet jeg selvsagt ikke, men jeg vil tro at sakskomplekset er relevant for alle lokalt som bruker sjøen - både til yrkesaktivitet og fritid.

Med vennlig hilsen
Rune Røiseland
Søgne

Artikkelen fortsetter under bildet.
Ikke akkurat kø ved pumpene på Høllen Brygge mandag ettermiddag.
N247 har selvsagt tatt kontakt med Vidar Nilsen som driver Joker Høllen og drivstoffsalget på Høllen brygge og han tar kritikken med den største ro.
Ikke selskap
- For det første er drivstoffsalget ute på brygga ikke tilknyttet noe selskap. Hele anlegget er vårt og tilhører ikke noen leverandør. Må noe repareres må vi stå for reparasjonene selv. Utstyret står i saltvannsmiljø året rundt, og det slites fort. Akkurat nå har jeg flere pumper som er skadet på grunn av overledning og må repareres. Pumpene må før eller siden skiftes, en kostnad på rundt en halv million kroner. Da kommer montering og elektrikerarbeid i tillegg. Det er ikke noe selskap som dekker disse utgiftene, sier Nilsen som mener at det ble et litt unødvendig «opptrinn» i butikken søndag ettermiddag.
Kontant
- Jeg får levert diesel og bensin fra YX og må betale kontant der og da siden jeg ikke driver drivstoffsalg gjennom noe selskap. Da må jeg beregne prisene ut i fra hva jeg har på tanken og ikke utfra markedspris, fortsetter Nilsen.
- Kundene mine kan heller ikke få drivstoffrabatt ved kortbruk fordi jeg står alene om denne driften. Kundene kan for eksempel ikke bruke YX-kortet her nede, sier han.
- Kan du ikke få med deg et drivstoffselskap da?
- Jeg skulle gjerne se det selskapet som ville satse på den lille driften jeg har her nede. I noen få uker gjennom sommeren, helt avhengig av været, selger jeg godt men resten av året er drivstoffsalget lite å leve av, sier han.
- Derfor er marginene på drivstoffsalg hos meg like små som hos de med selskaper i ryggen. Et eksempel på hvor lite lønnsomt dette er kan best illustreres med at stikker en kunde av fra regningen, tjener jeg ikke noe penger på drivstoffsalget den dagen.
Prøve selv
- Jeg ser at Røiseland oppfordrer noen til å starte et alternativt salg ved sjøen. Han er hjertelig velkommen til å kjøpe mitt anlegg hvis han vil prøve seg. Prisen jeg vil ha er klar, slår Nilsen fast.
- Jeg har hørt at Christian Herlofsen prøver å få til et flytende anlegg på Åros, men hvor enkelt det er med hensyn til sikkerhet, vet jeg ikke. Jeg får også klare meldinger om at Flekkerøydieselen er mye billigere, men det som ikke nevnes da er at den dieselen er beregnet på større fartøy og vil på sikt gjøre skade på de «High Tech» fritidsbåtmotorene som finnes i dag. 
Vakt
Gjennom noen få hektiske sommeruker må jeg også ha en person på brygga for å holde orden på båtene som kommer inn, det er også en utgift. Jeg kan love deg at jeg ikke misbruker markedssituasjonen lokalt, som det skrives i eposten til meg. Det er fritt frem for alle å handle drivstoff akkurat der hvor det måtte passe vedkommende. Jeg tilbyr bare drivstoff til båt året rundt, og i over 360 dager i året fra tidlig morgen til sen kveld. Det koster dessverre litt ekstra, avslutter Nilsen.
Sist oppdatert 05.01.2015 klokken 18.24 av Nicolai Prebensen
Daglig leder ved Joker Høllen, Vidar Nilsen får kritikk for høye drivstoffpriser. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS