Daglig leder av Songvaar Fyrs Venner, Geir Smebøle ved parkeringsautomaten i Høllen mandag formiddag, før etatens mannskaper dekket til hele automaten. (Foto: Nicolai Prebensen)

- Pinlig å ta imot turistene på denne måten

  Jon Aamodt, Nicolai Prebensen
  01. juli 2019
  13:20
Daglig leder av Songvaar Fyrs Venner, Geir Smebøle tok søndag i mot en ny fyrvert i Høllen. Vedkommende var på vei til Songvaar fyr for å ta i mot besøkende på Hellersøy.

- Han skal være på fyret en uke og kommer fra Oslo. Da han skulle betale for parkering fikk ha sjokk. Kristiansand parkering har overtatt den tekniske driften av parkeringsplassen, og regningen kom på 2.000 kroner. Han prøvde å annullere kjøpet, noe som viste seg å være umulig, forteller Smebøle til N247 mandag.

Han forteller videre at han kontaktet parkeringsselskapet, men fikk kun beskjed om at han var en kverulant.

- At Søgne tar i mot turister på denne måten er det kun en ting å si om, pinlig, raser Smebøle når N247 treffer han i Høllen mandag formiddag.

- Driftes av Kristiansand parkering
- Inntil videre er det gratis parkering i Høllen, sa Tor Otto Kjær i Søgne kommune til N247 22. mai etter at det var avgjort at Kristiansand parkering overtar drift av parkeringsanlegget i Høllen. 

Før avgiftsinnkrevingen kunne komme i gang igjen, skulle skilter byttes og parkeringsautomat oppgraderes. 

Artikkelen fortsetter under annonsen.
Annonse

25. juni ble parkeringsautomaten tilkoplet Kristiansand parkerings datasystemer og gjort klar for drift, men fremdeles var informasjonskiltene ved parkeringsplassen «krysset ut» med rød tape og signaliserte således at det inntil videre var gratis å parkere på de kommunale plassene ved båthavna. 

Betalte kroner 2.000
Det er ikke alle som får med seg at skiltet er krysset ut, og mange har derfor betalt avgift helt unødvendig. Fyrverten som lørdag hadde betalt 2.000 kroner for parkeringen, klarte heller ikke å avbryte parkeringstiden da turen ble kansellert.  Dette skal være mulig ved å sette inn samme betalingskort som ble benyttet ved betalingen i automaten igjen. Da skal den betalte tiden avbrytes, og kortet blir kun belastet for den tiden som er gått siden parkeringen ble påbegynt. Denne funksjonen virket åpenbart ikke og kunden kunne bare konstatere at kortet var belastet med kroner 2.000.

Gratis eller avgiftsbelagt?
Avdelingsleder Ole Jacob Rynning-Tønnesen ved Kristiansand parkering var ikke kjent med problematikken rundt parkeringen i Høllen da N247 kontaktet den kommunale parkeringsetaten mandag formiddag. Han mente formalitetene rundt parkeringen skulle være i orden og at automaten var i ordinær drift. 

Rynning-Tønnesen vedgikk imidlertid at programmeringen av automaten måtte være feil ettersom en kunde var belastet for kroner 2.000 for en ukes parkering, et beløp som langt overstiger taksten for dette tidsrommet. Han sier videre at kommunikasjonsproblemer kan være årsak  til at parkeringstiden ikke lot seg avbryte. 

Tor Otto Kjær sier mandag til N247 at skiltene som i dag står ved parkeringsplassen i Høllen ikke er godkjente etter gjeldende regelverk og er derfor blendet. Nye gyldige skilter er bestilt, men ikke på plass. Han mener derfor at selv om parkeringsautomaten er oppgradert, må denne blendes til slik at folk ikke betaler før nye skilt er på plass.

- Stopper innkrevingen umiddelbart
- Det viser seg at automaten i Høllen ikke er programmet som ønsket. Her har det åpenbart vært gjort feil, og vi kommer til dekke til automaten straks og ikke gjenåpne den før alt er på plass, sier Rynning-Tønnesen til N247 etter av avdelingslederen har undersøkt forholdene rundt parkering i Høllen mandag formiddag. 

Han legger til at kundene ikke har gjort noe feil i denne saken og at Kristiansand 
parkering vil sørge for at feil blir rettet opp. 

- Vi beklager det som har skjedd, og slik jeg ser dette nå vil vi trolig ikke gjenoppta innkrevingen før feil er rettet opp og nye skilter er på plass, sier Rynning-Tønnesen til N247.

Bildet under: Ikke alle får med seg at skiltet i bakgrunnen er tapet over og betaler avgift som normalt. Geir Smebøle fikk heller ikke til å avbryte parkeringstiden som var betalt for. (Foto: Nicolai Prebensen).

En time etter at N247 var i kontakt med Kristiansand parkering ble automaten i Høllen dekket til at personell fra etaten. (Foto: Privat)

Teksten på parkeringsautomaten viser tydelig at det skal være mulig å avbryte betalt parkeringstid. Feilprogrammering førte til at denne funksjonen ikke virket, og automaten er nå blendet inntil skilting og feil er rettet. (Foto: Nicolai Prebensen)




Annonse

Publiseringsløsning levert av UENO      Om personvern på www.n247.no