- Har sprengt en million kubikkmeter masse
- Det er stas å markere at vi nå har sprengt en million kubikkmeter masse siden starten i oktober. Det er en fjerdedel av det vi skal ta ut. Når hele volumet på fire millioner kubikkmeter er sprengt, tilsvarer det en lastebilkolonne fra Kirkenes til Roma, sa sprengningsleder i AF Gruppen, John Eriksen da Nye Veier og AF gruppen feiret hendelsen på Lohnelier onsdag formiddag.
Eriksen (bildet t.v.),fortalte videre at 500 mennesker nå er i arbeid med å bygge ny E39 fra Grauthelleren til Mandal vest, en strekning på 19 kilometer.
- Fram til nå har vi laget mye tilkomstveier, men nå er vi på full fart inn i storproduksjon, fortsatte Eriksen.
Den første millionen ble passert mandag denne uken, og både Eriksen og representantene fra Nye Veier er spesielt fornøyd med at de 647 salvene som er sprengt etter at det er boret tilsammen 260.000 meter i fjellet har foregått så godt som uten uhell.
- Vi hadde en stein i et hustak, men her var beboere evakuert, legger Eriksen til.
- Vi evakuerer ikke en konfirmasjon
Helge Ramsfjell som er ansvarlig for informasjon og kommunikasjon blant annet mot beboere i områdene nær veilinjen forteller at det er opparbeidet en god kontakt med naboer og andre som ønsker informasjon. Det er gode rutiner på varsling og i de tilfeller boliger må evakueres under sprengning, tilstrebes å gjøre dette på et så gunstig tidspunkt som mulig.
- Vi vil ho helt ikke evakuere en bolig når det foregår en konfirmasjon eller andre selskaper, sier Ramsfjell.
- Tre tunneler under arbeid
- Jeg tror det er litt spesielt at vi akkurat nå arbeider samtidig med tre tunneler. Det pågår arbeid ved Mjåvann, i Hellersdalen og mandag startet også arbeidet ved Lindeli, sier Harald Jonny Solvik, utbyggingssjef i i Nye Veier.
Av de tre tunnelene som det arbeides med nå er det Lindelia folk flest vil se noe til ettersom de to andre ikke er synlige fra dagens vei. Selv om tverrslaget som nå sprenges i Hellersdalen ikke blir en del av den nye veitraseen er det store dimensjoner også her.
- Tverrslaget er dimensjoner som en og en halv motorveitunnel, sier Eriksen og forklarer grunne med at her kjøres store anleggsmaskiner som skal kunne passere hverandre inne i tunnelen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Fra «million-markeringen» på Lohnelier tirsdag. Fra venstre: Helge Ramsfjell, informasjon AF anlegg, bergsprenger AF anlegg Inger Johanne Tveiten Ommundsen, John Eriksen, sprengningsleder AF anlegg, Harald Solvik, utbyggingssjef Nye Veier, Tarjei Haugo, assisterende driftsleder AF anlegg og Nils Bernt Rinde, kommunikasjonsrådgiver Nye Veier. (Foto: Nicolai Prebensen).
Etter sommeren blir det oppstart i den vestlige enden av Søgne-tunnelen, like under Vedderheia. I forkant av oppstarten vil det bli holdt informasjonsmøte for beboerne. Tidspunkt for dette er ikke endelig avklart, men det blir enten like før ferien eller helt i begynnelsen av august. Oppstarten på tunnelen ved Volleberg blir ikke før et stykke ut i 2020.
Forskutterer kommunesammenslåing
Tunnelen som bygges på Mjåvann ligger delvis i Kristiansand og delvis i Songdalen kommune. Det er forventet gjennomslag i denne tunnelen midt i juni, og Solvik håper dette kan markeres med deltakelse fra begge de to kommunene.
- Kanskje det kan blir en liten forhåndssammenslåing allerede før sommeren, sier Solvik.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Utbyggingssjef i Nye Veier Harald Solvik og sprengningsleder i AF anlegg John Eriksen med utsikt til veilinjen for ny E39 fra Grauthelleren til Mandal. (Foto: Nicolai Prebensen).
Solvik minner også om de store verdiene som blir lagt igjen lokalt i forbindelse med veibyggingen.
- Inklusiv merverdiavgift snakker vi om seks milliarder kroner, og en tredjedel av dette går til lokale leverandører. Det er to milliarder som legges igjen lokalt, sier Solvik og får støtte fra Eriksen som legger til at svært mye handles fra lokale leverandører.
En av svært få i Norge
Arbeidslagene som foretar sprengning i anlegget, går på skift og har travle dager. Inger Johanne Tveiten Ommundsen arbeider som bergsprenger eller det som tidligere ble kalt «skytebas» på anlegget.
- Inger er en av svært få kvinner i dette yrket. Jeg vet bare om noen ganske få andre, men så ligger det vel i blodet at hun skulle velge dette yrket, sier Eriksen med referanse til hennes far som har lang fartstid i yrket.
- Litt tungt kan det være, men det er noe du blir fort vant til, sier bergsprengeren som har vært en stor bidragsyter i den første millionen kubikkmeter masse som er sprengt på E39 fra Grauthelleren til Mandal.
Bergsprenger Inger Johanne Tveiten Ommundsen, en av svært få kvinner i dette yrket, har vært stekt medvirkende i den første millionen kubikkmeter masse som er sprengt i anlegget. Her får hun æren av å ta hull på kaken som ble servert ved anledningen. (Foto: Jon Aamodt)
Det er store dimensjoner over anlegg og utstyr når en ny motorvei skal bygges. (Foto: Nicolai Prebensen)