"Arrest" ved snøfall

Publisert

"Tofelten" på Kleppland blir "arrest" for tunge kjøretøy som ikke er riktig "skodd" ved snøfall eller glatte veier i vinter. Pilotprosjektet, som er samarbeid mellom Statens vegvesen, politiet og Norges Lastebileierforbund (NLF) skal holde tunge kjøretøy borte fra veiene så lenge de ikke klarer å ta seg frem problemfritt. Det ble torsdag også innvilget en søknad fra etatene om å låse fast kjøretøyene inntil alle pålegg er utført, og boten betalt.


Kjetting

Veitrafikkloven sier at alle kjøretøy skal være utstyrt etter gjeldende forhold, vogntog og semitrailere skal ha minimum 5 mm mønsterdybde på dekkene, og de skal være utstyrt med kjetting. Et vogntog (bil og henger) må ha med minst 7 kjettinger hvis motorvognen har tvillinghjul på drivakselen. En kjetting til forhjul, fire til motorvognens drivhjul og to tilpasset tilhengerens hjul. Andre regler gjelder for andre og mindre typer kjøretøy.


Pilotprosjekt

Vegvesen, politi og NLF har med bakgrunn i alt kaoset som har vært på veien ved snøfall tidligere vintre nå gjort en grundig jobb for å gjøre sitt ytterste for å holde trafikken i gang. Et tiltakskort er utarbeidet, og dette skal sørge for mye raskere respons når uværet kommer.


Seksjonsleder kjøretøy Vest-Agder Morten Nilsen i Statens vegvesen, sier at det er vedlikeholdsentreprenørene som har varslingsansvaret, men de vil selv patruljere veiene når det ventes vanskelige kjøreforhold. - Politiet er jo allerede ute med nattpatruljer og gjennom en mye bedre kommunikasjon vil vi luke ut de tunge kjøretøyene som enten har satt seg fast eller kommer til å sette seg fast, lose- eller slepe dem til et sted hvor de blir låst med hjullås. Der må de stå til både pålegg er utført og eventuelle forelegg er betalt, sier Nilsen.


- På den måten kan vi fortsette å lete etter potensielle trafikkfarlige kjøretøy fordi vi slipper å vokte dem vi allerede har stoppet. "Tofelten" på Klepplandsletta er et slikt sted vi har tenkt å bruke som "arrest", sier seksjonslederen.
"Arresten" på Klepplandsletta
Politioverbetjent og operasjonsleder ved Agder politidistrikt Kristian Klausen, bekrefter samarbeidet og sier at det ene feltet på Klepplandsletta er et fint sted å stoppe all tungtrafikk på vei vestover før de kommer til Trybakkene. - Vi låser det fremste og det bakerste tunge kjøretøyet, og da står disse fast inntil vi slipper dem, sier Klausen. - Det er det venstre feltet retning vest som er tenkt som "arreststrekning, sier operasjonslederen videre. - Strekningen er på 900 meter og gjennomsnittslengden på tunge kjøretøy er 20 meter. Det betyr at vi har plass til mange kjøretøy, sier Klausen.

Politi og vegvesen opplever også store problemer ved Vatnebakken like over kommunegrensen østlig retning, og her vil også etatene ha et spesielt øye med tungtrafikken i nærdistriktet til Søgne. 

- Mer på hugget
- Vi vil være mye mer på hugget denne vinteren, være ute før kaoset er et faktum. Vi mener disse tiltakene vil redusere veikaoset ved uvær betraktelig. Dette dreier seg om trafikksikkerhet, sa seksjonsleder Morten Nilsen da han avsluttet pressebriefingen på trafikkstasjonen i Kristiansand torsdag kveld.
 
Sist oppdatert 08.11.2013 klokken 10.49 av Nicolai Prebensen
Morten Nilsen i Statens vegvesen vil "arrestere" tunge dårlig "skodde" kjøretøy på Klepplandsletta i vinter. (Foto: Nicolai Prebensen)
Operasjonsleder i Agder politidistrikt Kristian Klausen og Steinar Solberg i Norges lastebileierforbund på trafikkstasjonen i Kristiansand torsdag kveld. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS