Detaljregulering Hølleveien: Her kan du lese deg gjennom 273 sider

Publisert

Plan og miljøutvalget i Søgne skal 23. januar ta stilling til om detaljreguleringen fra Statens vegvesen av del av Hølleveien fra Tangvall til Stauslandsveien skal legges ut på høring. Dokumentet er på 273 sider med detaljert beskrivelse av prosessen så langt.


Værsågod, her kan du lese dokumentet. (Ekstern lenke til Søgne kommunes hjemmesider).
I korthet går denne saken ut på at langs Hølleveien fra Tangvall og ned til Stauslandsveien skal dagens gang- og sykkelveien utvides til sykkelvei med fortau. Denne traseen ligger i hovedsak i samme trasé som dagens gang- /sykkelveg.
Det skal bygges rundkjøring i krysset Tangvallveien/Hølleveien og det skal også bygges rundkjøring i krysset ned til Linnegrøvan.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Slik ser Statens vegvesen for seg at den nye rundkjøringen ved Linnegrøvan skal fremstå. (Illustrasjon: Statens vegvesen).
Om trafikkavvikling i anleggsperioden skriver saksbehandler:
"Når det skal etableres ny undergang under fv. 114 og rundkjøring ved Rådhuset, vil denne delen av fv. 114 Tangvallveien bli stengt i anleggsperioden. Den lokale biltrafikken kan bli omdirigert gjennom Sentrum på Sentrumsveien. Trafikk fra Lunde kan bruke E39 eller Eikeveien i stedet for Tangvallveien for å komme seg mot fv. 456 Vågsbygd og mot Høllen.
De myke trafikantene kan bli ledet langs Rådhuset med fotgjengerfelt over Tangvallveien og videre sørover langs Hølleveien mens nytt gang/-sykkelvegsystem blir bygget.
Ved Linnegrøvan skal dagens undergang fjernes og ny skal støpes på stedet. Anleggsperioden er estimert til 6-10 måneder. Det vil bli etablert omkjøringsveg med hastighet satt til 30 kilometer i timen. Gang-/sykkelveien vil bli lagt om og det vil bli etablert opphøyd gangfelt med intensivbelysning".

Samme trasé
Sykkelveg med fortau ligger i hovedsak i samme trasé som dagens gang- /sykkelveg. Videre er det regulert inn underganger under fv. 114 på Tangvall, og utbedret undergang under fv. 456 ved Linnegrøvan. Planforslaget omfatter to nye tilrettelagte kryssningspunkt over fv. 456, ett ved Nygård skole, og ett ved busslommene ved Stauslandsveien. Busslommene i planområdet er endret for å bedre trafikksikkerheten, og bussens adkomst til holdeplassen. Ved Nygårdsheia etableres det en passeringslomme.
I saksfremlegget skriver saksbehandler at som følge av byggingen av de to rundkjøringene må ett hus i «Tangvallkrysset» rives og to hus må rives i forbindelse med byggingen av rundkjøringen til Linnegrøvan. I tillegg skal det bygges ny kommunal tilførselsvei for en del boliger på vestsiden av Hølleveien.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Skisse over den nye rundkjøringen på Tangvall og «parkanlegget» der rådhuset har parkeringsplasser i dag. (Skisse: Statens vegvesen).
Det ligger også i planene at rådhusets parkeringsplasser mot Hølleveien forsvinner i forbindelse med ny undergang under Tangvallveien. I saksfremlegger skriver saksbehandler at dette ikke er en optimal løsning for kommunen;
"Vi er imidlertid ikke positiv til at planen alene legges ut på høring slik den foreligger. Dette skyldes i hovedsak løsningen ved rådhuset, og undergangen under fv. 114 (Tangvallveien). Vi er skeptiske til valgt løsning av flere grunner.

1. Ny undergang ved rådhuset er svært arealkrevende. Vegvesenet vektlegger behov for
oversiktlige sidearealer for å skape trygghet for brukerne. For å oppnå dette er
terrenget gradvis avtrappet ned mot undergangen, med god visuell forbindelse mellom
sykkelveg og sideterreng. Dette føre til at alle parkeringsplassene foran rådhuset, mot
Hølleveien, forsvinner. Disse skal ikke erstattes.

2. Separering av gående og syklende gir bedre fremkommelighet for syklister, med
tilhørende økt hastighet. Sykkelstien forbi rådhuset ender opp på Torvet, med de
konflikter dette kan medføre.

3. For å oppnå tilfredsstillende stigningsforhold i undergangen, må terrenget senkes over lengre strekk. Senkningen av terrenget starter cirka 80 meter sør for Tangvallveien. I henhold til kommunedelplan for sykkel skal det etableres ny gang- og sykkelvei langs
Tangvallveien, fra Tangvall til Lunde. Valgt løsning vil etter vår vurdering
vanskeliggjøre koplingen mellom de to anleggene.

I budsjettforslaget er tre millioner i 2019 og to millioner i 2020 satt av til byggeplanlegging. Hovedtyngden av investeringen er satt til 2021 og 2022 med henholdsvis 25 og 10 millioner til gjennomføring av prosjektet.
Det er denne typen gang- og sykkelvei som skal erstatte den gamle langs Hølleveien fra Tangvall til Stauslandsveien. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen.)
Planskisse over den nye rundkjøringen i Tangvall- Hølleveien krysset. (Foto: Plantegning, Statens vegvesen)
Powered by Labrador CMS