Ungdommer lærte å seile i bekmørket

Publisert

Hva gjør du hvis du er på sjøen en bekmørk natt og all elektronikk er satt ut av spill? I tillegg er mobiltelefonen din tom for strøm, og du må finne frem.


Du seiler på lyktene i farleden, og bruker kart og kompass.
Kystverket skriver at det er bortimot 2000 fyrlykter langs Norskekysten. De aller fleste er satt opp for å gi sektorlys. Noen få fungerer også som overettlykter med andre. I tillegg til at en fyrlykt gir lys for å navigere etter, er den et dagmerke med sin hvite farge og røde tak.


Hundre år
- Sektorlys fra fyr, fyrlykter og lanterner er blitt benyttet på Norskekysten i over hundre år. Det benyttes tre farger for å skille sektorene fra hverandre, hvit, rød og grønn. Noen fyrlys har bare to farger fordi antall og størrelsen på sektorene gjør dette mest formålstjenlig, skriver Kystverket som har ansvaret for lyktene langs kysten.

"Sektorer som har fargene rød eller grønn, lyser over urent farvann. Det kan forekomme grunner og lignende i de hvite sektorene, men vanligvis signaliserer de «rent» farvann innenfor et avgrenset område.

Den sjøfarende må imidlertid alltid navigere etter tilhørende kart for å avgjøre om de kan seile i de farvannene som sektorene avgrenser. Vanligvis skal et sektorlys også sees i sammenheng med andre sektorlys og sjømerker", skriver Kystverket videre.

Bekmørkt
Vinterstid er det mange ungdommer som tar obligatorisk båtførerprøve, så også sjøspeiderne i 1. Søgne sjø. De tar bare kurset ett hakk videre og onsdag kveld var 24 speidere på sjøen fordelt på fire båter og de seilte i bekmørket.
Turen gikk ut Høllefjorden, og opprinnelig var det meningen at ungdommene skulle ta seg ut til åpent hav og inn igjen. For mye sjø satte en stopper for det, men i følge kursleder Steinar Monsen, ble turen krevende nok.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Omtrent slik var turen i mørket for 24 unge sjøspeidere onsdag kveld. (Foto: marinetraffic.com).
- Det er i følge kursbeskrivelsen obligatorisk å lære teorien om fyrlykter og seiling etter dem, men ingen krav til praksis. Vi tar kurset ett hakk videre og sender ungdommen ut for å seile kun på lykter uten bruk av elektronikk. Onsdag var sjøen for grov til av vi kunne gå helt ut, men de fikk likevel noen fine timer hvor de var konsentrerte og unngikk de store tabbene. Alle fire båtene kom tilbake uten en skramme og læringskurven var bratt, sier Monsen til N247.
Følgebåt
Han legger til at de ikke var alene der ute, og i alle båtene var det voksne ombord, og at den lille flotiljen hadde følgebåt.
- Da vi hadde om fyrlykter og seiling i mørket virket det litt vanskelig. Da vi kom ut og fikk se lysene ble det adskillig lettere å forstå, sier fire av ungdommene til N247 etter at de var vel tilbake i havna.
De er fast bestemt på å ta båtførerprøven så raskt som mulig.
- Det er viktig å lære seg det grunnleggende før vi legger utpå. I tillegg kan vi kjøre større og raskere båter etterhvert, svarer 14-åringene på hvorfor de tar båtførersertifikatet.
Spennende
Turen onsdag kveld syntes de var veldig spennende og systemet med lyktene og peilinger mellom dem var nyttig læring.
- Det kan jo tenkes at vi en eller en annen gang går tom for strøm på mobiltelefonene, og da er det viktig å kunne bruke både kompass, kart og lykter for å komme trygt frem på sjøen, var alle fire enige i.
Den opprinnelige seilingsplanen som sjøspeideren skulle seile onsdag kveld. Grov sjø gjorde at turen ble litt kortere. (Foto: Kartverket/1. Søgne sjø)
Powered by Labrador CMS